Perfektā spirāle un citas galaktikas

Publicēts: 25.03.2013

Attēlā redzama spirālveida galaktika NGC 4535 Jaunavas zvaigznājā. Uzmanīgi aplūkojot fonu, pamanīsiet vēl citas, tālākas galaktikas.

NGC 4535 forma liecina, ka tā ir vērsta ar diska plakni pret mums. Galaktikas centrā skaidri redzams izeikts šķērsis, no kura izejošās putekļu joslas iestiepjas spirāles zaros. To zilganā nokrāsa liecina par karstu, jaunu zvaigžņu klātbūtni. Savukārt vecākās, vēsākās zvaigznes, kas izvietojušās tuvāk kodolam, iekrāso centrālo reģionu dzeltenīgos toņos.

Attēls fotografēts ar Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa (VLT) pamatteleskopu (8,2 metri), kurš tobrīd bija aprīkots ar FORS1 instrumentu.

Galaktiku iespējams ieraudzīt arī mazākos teleskopos. Pirmo reizi to novēroja Viljams Heršels 1785. gadā. Mazākas jaudas teleskopos galaktikas apveidi ir tikko nojaušami. Iespējams tādēļ 1950. gados ievērojamais astronoms Lēlands Kouplends to nodēvēja par "Pazudušo galaktiku".

NGC 4535 ir viena no lielākajām Jaunavas galaktiku kopas galaktikām. Šajā masīvajā kopā, kas atrodas aptuveni 50 miljonu gaismas gadu attālumā, ietilpst aptuveni 2000 galaktiku. Lai arī Jaunavas kopas diametrs nav īpaši lielāks kā Lokālās grupas kopai, tajā ir aptuveni 50 reižu vairāk galaktiku.