Paveries apkārt!

Publicēts: 21.03.2014

Lai arī Piena Ceļu Latvijā vislabāk ir baudīt vasaras beigās un rudens sākumā, NASA Spitzer teleskopa speciālisti ir sagādājuši neparastu iespēju pavērties apkārt un izbaudīt Piena Ceļa 360 grādu panorāmu. Zvaigznēm nosētā panorāma, kas fotografēta infrasarkano staru diapazonā, ir veidota no vairāk nekā 2 miljoniem attēlu, kuri uzņemti 10 gadu laikā ar jau minēto Spitzer teleskopu.

"Ja mēs gribētu izdrukā šo panorāmu, tad mums vajadzētu 300 reiz 200 metrus lielu sienu, kur to piestiprināt," pastāstīja Roberts Hērts no NASA Spitzer Kosmosa zinātnes centra. "Tā vietā mēs radījām digitalizētu versiju, kuru var aplūkot ikviens interesents."

20 gigapikseļu mozaīka izmanto Microsoft WorldWide Telescope platformu. Panorāma ataino aptuveni 3% no debesu juma un fokusējas uz šauro joslu debesīs, kur atrodas Piena Ceļa galaktikas plakne. GLIMPSE projekta ietvaros izveidoto panorāmu iespējams aplūkot tiešsaistē Spitzer telskopam veltītajā Interneta vietnē.

Spitzer teleskops startēja 2003. gadā. Vairāk nekā 10 gadus ilgajā darba mūžā tas ir pētījis dažādus objektus, sākot no asteroīdiem mūsu Saules sistēmā līdz pat tāltālām galaktikām, kas atrodas uz redzamā Visuma robežas. No šī laika 4142 stundas jeb 172 dienas tika veltītas Piena Ceļa galaktikas plaknes fotografēšanai.

Piena Ceļš ir spirālveida galaktika, kurā lielākā daļa zvaigžņu izvietotas saplacinātā diskā. Saules sistēma atrodas aptuveni 25 000 gaismas gadu attālumā no galaktikas centra, vienā no galaktikas zariem. Kad mēs lūkojamies centra virzienā, mēs redzam zvaigznēm un putekļiem bagātu apgabalu. Redzamās gaismas teleskopi šajā virzienā neko daudz nevar saskatīt, jo traucē putekļi. Infrasarkanais starojums veiksmīgi pārvar putekļu barjeru un ļauj ieraudzīt aiz biezajiem mākoņiem mītošos objektus.

"Spitzer mums palīdz noteikt, kur atrodas galaktikas mala," teica Eds Čērčvels no Viskonsīnas-Medisonas universitātes. "Mēs veidojam galaktikas zaru karti un nosakām tās formu."

Izmantojot GLIMPSE datus, zinātnieki ir izveidojuši līdz šim precīzāko centrālā zvaigžņu šķērša karti, atklājot, ka Piena Ceļš ir nedaudz lielāks nekā agrāk tika uzskatīts. GLIMPSE attēlos redzami arī burbuļiem līdzīgi veidojumi, kas izveidojušies ap masīvām zvaigznēm, to starojumam un spēcīgajam vējam ietekmējot apkārtējo vidi.

Šāda tipa pētījumi palīdz zinātniekiem izveidot daudz precīzāku zvaigžņu un to veidošanās modeli Piena Ceļa galaktikai. Tā kā Spitzer spēj ieraudzīt pavisam blāvas zvaigznes, tas lieliski noder ārējo, tumšo reģionu izpētē.

The Spitzer Space Telescope