Pastkarte no 65 miljonu gadu senas vēstures

Publicēts: 7.03.2018

Attēlā redzamā spirālveida galaktika ir NGC 3972, kas atrodas 65 miljonu gaismas gadu attālumā Lielā Lāča zvaigznājā. Tas, ko mēs redzam fotogrāfijā, ir pastkarte no tālas pagātnes, no laikmeta, kad uz Zemes izmira dinozauri. Lai arī tāla un nesasniedzama, šī galaktika ir vērtīgs ieguvums kosmisko attālumu pētniekiem, jo šajā galaktikā ir izdevies novērot divas attāluma mērauklas.

Viena no mērauklām ir Ia tipa pārnovas, kas ir ļoti spoži notikumi. 2011.gadā astronomi vienu šādu zvaigznes bojāeju novēroja NGC 3972 galaktikā. Ia tipa pārnovām raksturīgs konkrēts zvaigžņlielums maksimuma fāzē, kas ļauj izrēķināt attālumu līdz katastrofas vietai, zinot teorētisko un novērojamo zvaigžņlielumu.

Otra mēraukla ir pulsējošas maiņzvaigznes - cefeīdas, kuras atklātas arī NGC 3972 galaktikā. To spožuma maiņas periods ir saistīts ar aboslūto zvaigžņlielumu, kas ir formulā ievietojams parametrs un tādejādi ļauj aprēķināt attālumu līdz cefeīdai.

Tā kā šajā gadījumā vienā galaktikā atrodas divas mērauklas, noteikais attālums līdz cefeīdām tiek izmantots, lai precizētu Ia tipa pārnovu mērauklu. Pārnovas darbojas daudz lielākos attālumos nekā cefeīdas, jo ir daudzkārt spožākas. Savukārt, zinot attālumus līdz dažādām tuvām un tālām galaktikām, ir iespējams aprēķināt Visuma izplešanās ātrumu.

Hubble Space Telescope