Neparastais tumsas iemītnieks

Publicēts: 26.07.2009

NASA Spitzer infrasarkanais teleskops ir nofotografējis neparastu tumsas iemītnieku - milzīgu spirālveida galaktiku, kuras centrā redzams acij līdzīgs objekts.

NGC 1097 atrodas aptuveni 50 miljons gaismas gadu attālumā. Tā ir spirālveida galaktika, līdzīgi kā Piena Ceļa galaktika. "Acs", kas redzama galaktikas centrā, patiesībā ir milzu melnais caurums, kuru apjož zvaigžņu gredzens. Spitzera attēlā reģions ap neredzamo melno caurumu ir zilā krāsā, bet zvaigžņu gredzens - baltā.

Melnais caurums ir milzīgs. Tā masa simts miljons reižu pārsniedz Saules masu. Piena Ceļa centrālais melnais caurums ir niecība, tā masa tikai dažus miljonus reižu pārsniedz Saules masu.

"Notiek ļoti aktīva šādu melno caurumu izpēte," pastāstīja Džordžs Helovs no Kalifornijas Tehnoloģiju institūta. "Saskaņā ar dažām teorijām, melnais caurums nomierināsies un pēc laika iesnaudīsies tāpat kā Piena Ceļa melnais caurums."

Gredzenā, kas izveidojies ap melno caurumu, noris ļoti aktīva jaunu zvaigžņu veidošanās. "Gredzens ir loti interesants objekts, kuru ir vērts pētīt sīkāk, jo tajā notiek ļoti strauja zvaigžņu veidošanās," skaidroja astronoms Kartiks Šets.

Spitzera attēlā īsākie infrasarkanā spektra viļņi ir zilgani, bet garākie viļņi - sarkani. Galaktikas sarkanīgie spirāles zari atklāj putekļus, kurus uzkarsē jaunās zvaigznes. Vecākās zvaigznes galaktikā ir zilganā krāsā. Pūkainais, zilganais pleķis, kas atrodas starp galaktikas zariem, ir šīs lielās galaktikas pavadonis.

"Pavadoņgalaktika, kas it kā lūkojas cauri NGC 1097, iespējams ir izlidojusi cauri, atstājot caurumu," teica Helovs. "Bet mēs to droši nezinām. Iespējams, ka tā ir tikai vizuāla sakritība."

Citi punkti attēlā ir vai nu tālākas galaktikas, vai nu Piena Ceļa zvaigznes.

Attēls tika fotografēts Spitzera "aukstās misijas" laikā, kas ilga vairāk kā piecus gadus. 2009. gada 15. maijā dzesētājs beidzās. Aptuveni pēc dažām nedēļām sāksies "siltā misija", kad darbosies divi infrasarkanie kanāli. Patlaban observatorija tiek pielāgota jaunajiem apstākļiem - 30 grādiem pēc Kelvina.