Mirstošā galaktika ID2299

Publicēts: 13.01.2021

Galaktikas dzīves ilgums mērāms miljardos gadu. Tās mūžs ir neptverama mūžība cilvēkam. Tomēr arī galaktikas mirst. Protams, tas nemaz nelīdzinās nāvei, kādu to esam pieraduši redzēt uz Zemes. Par galaktikas aiziešanas brīdi tiek uzskatīts laiks, kad pārstāj veidoties jaunas zvaigznes. Galaktika kā tāda saglabājas, tikai tajā izsmeltas visas gāzu un putekļu rezerves jeb miglāji, kuros varēja rasties jaunas zvaigznes. Jau esošie spīdekļi lēnām novecos. Kādi uzsprāgs kā pārnovas, citi pārtaps planetāros miglājos un baltajos punduros, bet citi vienkārši atdzisīs un kļūs par melnajiem punduriem. Neceriet sagaidīt beigu datumu, jo šī agonija ilgs miljardiem gadu.

Izmantojot Atakamas milimetru/submilimetru režģi, astronomiem ir izdevies novērot galaktikas "miršanas" sākumu kādā tālā galaktikā. Pēc mijiedarbibas ar citu galaktiku, stāsta varone gada laikā zaudē gāzu apjomu, kura masa ir aptuveni 10 000 reizes lielāka nekā Saules masa.

Galaktiku ID2299 no Zemes šķir aptuveni 9 miljardi gaismas gadu. Mēs šobrīd to redzam tādu, kāda tā bija brīdī, kad Visums bija tikai 4,5 miljardus gadus vecs. Gāzu izplūde notiek ļoti strauji un šī procesa rezultātā galaktika zaudēs aptuveni 46% no tajā esošā gāzu apjoma. Tā kā pēc mijiedarbības ar citu galaktiku, ID2299 sākusies arī strauja jaunu zvaigžņu dzimšana, ir skaidrs, ka atlikušās gāzu rezerves nepietiks ilgam laikam. Zinātnieki lēš, ka zvaigžņu veidošanās process varētu noslēgties pēc dažiem desmitiem miljoniem gadu. Protams, tas jau ir noslēdzies, bet informācija par šo brīdi mūs kā novērotājus varētu sasniegt pēc minētā laika posma.

Gāzu plūsma, kādu izdevās novērot zinātniekiem, ir novērotas arī citu galaktiku mijiedarbības rezultātā. Nereti tās ir ļoti blāvas un grūti novērojamas, jo ir pagājis ievērojams laika brīdis kopš liktenīgās tikšanās, un zvaigžņu un gāzu plūsma ir izretinājusies. ID2299 gadījumā šo "asti" izdevās novērot salīdzinoši īsu mirkli pēc tās izveidošanās, tādēļ tā bija pietiekami spoža.

Par būtiskiem faktoriem, kas ietekmē zvaigžņu veidošanos un attiecīgi arī galaktiku mūžu, uzskata arī zvaigžņu vējus un supermasīvo melno caurumu aktivitātes. ID2299 gadījums liecina, ka arī galaktiku mijiedarbības rezultātā var tikt zaudētas būtiskas gāzu rezerves, tādejādi ietekmējot turpmāko galaktikas attīstību.

Galaktiku ID2299 atklāja nejauši, veicot sākotnējo galaktiku atlasi pētījumam, kurā tiktu analizētas 100 ļoti tālas galaktikas un tajās esošās aukstās gāzes rezerves. ALMA tikai "uzmeta aci" šai galaktikai, bet šis instruments ir tik jaudīgs, ka dažu minūšu laikā savāktie dati palīdzēja atklāt "asti" pašos tās veidošanās pirmsākumos.

Astronomu komanda cer, ka varēs veikt padziļinātus pētījumus ar ALMA, lai labāk izprastu gāzu dinamiku galaktikā ID2299.