Mazais kaimiņš

Publicēts: 14.10.2009

ESO jaunākajā publicētajā attēlā redzms viens no mazajiem Piena Ceļa galaktikas kaimiņiem - pundurgalaktika NGC 6822 jeb Bārnarda galaktika. Galaktika ir bagāta ar zvaigžņu veidošanās reģioniem un interesanta izskata miglājiem.

NGC 6822 ir tipiska neregulārā pundurgalaktika. Neparastā forma izveidojusies, regulāri mijiedarbojoties ar kaimiņos esošajām lielākajām galaktikām, kuras laika gaitā varētu šo mazo kaimiņu arī aprīt.

Bārnarda galaktika meklējama Strēlnieka zvaigznājā aptuveni 1,6 miljons gaismas gadu attālumā. Tā pieder Lokālās grupas galaktikām, pie kurām pieskaita arī Piena Ceļa galaktiku.

NGC 6822 atklāja amerikāņu astronoms Edvards Emersons Bārnards 1884. gadā ar savu 125 mm refraktoru.

Jaunākais NGC 6822 portrets ir tapis ar plaša lauka kameru WFI, kas uzmontēta uz 2,2 metru lielā MPG/ESO teleskopa La Siljas observatorijā Čīlē.

Lai arī Bārnarda galaktika nevar lepoties ar majestātiskiem spirāles zariem un spožu centrālo kodolu, tajā notiek aktīva zvaigžņu veidošanās. Sarkanie reģioni ir miglāji, kuros rodas jaunas zvaigznes. Ļoti interesanti ir burbuļiem līdzīgie miglāji, kas sastopami šajā galaktikā. To centrā esošās masīvās, karstās un jaunās zvaigznes rada tik spēcīgu vēju, ka pārējo matēriju izpūš kā ziepju burbuļus.

Bārnarda galaktikā ir aptuveni 10 miljoni zvaigžņu, kas ir piliens jūrā, salīdzinot ar Piena Ceļa galaktikas 400 miljardiem. Tomēr galaktiku kopās šādas pundurgalaktikas ir sastopamas vairākumā.

Pundurgalaktikas, tai skaitā arī NGC 6822, savu neparasto formu iegūst mijiedarbojoties ar citām galaktikām. Pašu zvaigžņu sadursmes iespējas ir niecīgas, bet daudz spēcīgāku iespaidu atstāj gravitācijas mijiedarbība, kuras rezultātā veidojas zvaigžņu tilti, pārkārtojas matērija un pat veselas zvaigžņu grupas ceļo no vienas galaktikas uz otru.