Magnētiskais monstrs

Publicēts: 21.08.2008

NASA Habla teleskopam ir izdevies atrast atbildi mīklainajiem milzu pavedieniem, kurus izveidojis spēcīgs magnētiskais lauks ap aktīvo galaktiku NGC 1257. Šajā milzu elipsveida galaktikā atrodas supermasīvais melnais caurums. Virpuļojošā gāze ap melno caurumu izveido burbuļus, kas tiek izpūsti ārpus galaktikas robežām, veidojot garus pavedienus kā milzu astoņkāja taustekļus.

Šie pavedieni ir vienīgie liecinieki redzamajā spektra daļā, kas norāda uz centrālā melnā cauruma mijiedarbību ar galaktiku kopas apkārtējo gāzi.

Izmantojot Habla teleskopu, astronomu komanda Endija Fabiāna vadībā pirmo reizi ir atšķetinājuši atsevišķus pavedienus. Vienā pavedienā satilpst masa, kas līdzvērtīga miljons Sauļu masai. Šie objekti ir aptuveni 200 gaismas gadus plati, taisni un garumā stiepjas līdz pat 20 000 gaismas gadiem.

Tas ir interesanti kā šīs trauslās struktūras ir saglabājušajās ekstrēmajā starpgalaktiskajā vidē miljoniem gadu garumā. Pavedienos esošajai gāzei vajadzēja uzkarst, izkliedēties un iztvaikot, vai arī izveidot jaunas zvaigznes.

Jaunākie pētījumi liecina, ka milzīgs magnētiskais lauks notur šos pavedienus kopā un nemainīgās pozīcijās. "Mēs redzam, ka magnētiskie lauki ir nozīmīgs faktors sarežģīto pavedienu stabiltitātei un viengabalainībai," piebilda Fabiāns.

Līdzīgi pavedieni ir atrasti arī attālākās galaktiku kopās. Tomēr tie atrodas tik tālu, ka nav iespējams iegūt tik detalizētu attēlu kā NGC 1257 gadījumā, kura atrodas aptuveni 230 miljons gaismas gadu attālumā Perseja galaktiku kopas centrā.

Hubble