Kur pazuda 90% galaktiku?

Publicēts: 25.03.2010

Astronomi jau sen zināja, ka daudzos Visuma agrīno periodu pētījumos liela daļa gaismas netiek saskatīta. Tagad, pateicoties novērojumiem, kas tika veikta ar diviem 8,2 metru teleskopiem, kas ietilpst Ļoti lielā teleskopa (VLT) kompleksā, un īpašiem filtriem, astronomi atklāja, ka liela daļa galaktiku, kuru gaisma līdz Zemei nākusi vismaz 10 miljardus gadu, līdz šim ir bijušas nepamanītas.

Lai pētītu tālo Visumu, astronomi izmanto ūdeņraža spektram raskturīgo Līmana-alfa līniju. Jau sen pastāvēja aizdomas, ka šādā veidā netiek pamanītas ļoti daudzas galaktikas. Jaunākajā VLT pētījumā zinātniekiem izdevās noskaidrot, kā galaktikas slēpjas. Izrādās, ka lielākā daļa Līmana-alfa gaismas tiek "ieslodzīta" pašā galaktikā, un tādēļ aptuveni 90% galaktiku netiek pamanītas vispār.

"Astronomi vienmēr zināja, ka Līmana-alfa pētījumos daļa galaktiku tiek pazaudētas," teica Metjū Heizs. "Bet pirmo reizi mums ir izdevies izmērīt zudumu. Skaitļi ir ievērojami."

Lai noskaidrotu, cik daudz no kopējās starjaudas pazūd, Heizs un viņa komanda izmantoja VLT teleskopu un FORS instrumentu, kas bija aprīkots ar īpaši izveidotu filtru, ar kura palīdzību izmērīja Līmana-alfa gaismu pēc standarta metodēm. Uz otra VLT teleskopa bija uzmontēta HAWK-I kamera, kas pētīja to pašu debesu apgabalu, analizējot H-alfa līniju. Pētījuma mērķis bija galaktikas, kuras atrodas aptuveni 10 miljards gaismas gadu attālumā jeb kuru sarkanā nobīde ir 2,2, kuras ieraugāmas reģionā, kas pazīstams kā GOODS dienvidu lauks.

"Šī ir pirmā reize, kad mēs novērojam kādu debesu apgabalu tik lielā attālumā, analizējot gaismu, kas nāk no ūdeņraža divos dažādos viļņu garumos. Tas bija būtiski," teica Gorans Ostlins, kas piedalījās pētījumā.

Pētījumā izdevās atklāt dažas ļoti blāvas galaktikas. Astronomi secināja, ka pētījumos, kuros tiek izmantota Līmana-alfa līnijas metode, ir redzama tikai niecīga daļa no izstarotās gaismas, jo Līmana-alfa fotoni tiek iznīcināti, mijiedarbojoties ar starpzvaigžņu gāzes un putekļu mākoņiem. Šis efekts ir izteiktāks tieši Līmana-alfa līnijai, bet mazāk skar H-alfa gaismu. Tādejādi šajos pētījumos netiek pamanīti aptuveni 90% galaktiku.

"Ja mēs redzam desmit galaktikas, tad tur varētu būt simts," teica Heizs.

Dažādas novērojumu metodes, kurās tiek izmantots specifisks viļņu garums, vienmēr radīs tikai daļēju priekšstatu par Visumu. Šī pētījuma rezultāti ir brīdinājums kosmologiem, jo Līmana-alfa līnija pārāk bieži tiek izmantota agrīnā Visuma izpētei.

"Tagad, kad mēs zinām, cik daudz gaismas nepamanām, varam sākt veidot daudz precīzāku Visuma ainu, labāk izprast cik ātri zvaigznes veidojās dažādos Visuma periodos," teica pētījuma līdzautors Migels Mass Hesse.