Kosmiskais spoks

Publicēts: 12.08.2008

Kad Jēlas astrofiziķis Kevins Šavinskis un viņa kolēģi uzaicināja cilvēkus palīdzēt klasisficēt galaktikas, viņiem nebija ne mazākās nojausmas kādu dīvainu objektu naksnīgās debess attēlos ieraudzīs holandiešu skolotāja Hannija van Arkela.

Kad Arkela pētīja attēlus Galaxy Zoo Interneta lapā, viņa pamanīja dīvainu, gāzveida objektu ar caurumu vidū. Kad viņa paziņoja par šo attēlu, Galaxy Zoo forumos tas kļuva pazīstams kā "kosmiskais spoks" jeb "Hannijas Vūrverps", kas holandiešu valodā nozīmē objekts (voorwerp). Astronomi atzina, ka Arkela ir atklājusi jauna tipa astronomisko objektu.

"Sākumā mums nebija skaidrs, kas tas ir. Tas tikpat labi varēja atrasties Saules sistēmā, kā arī visuma nomalē," skaidroja Šavinskis.

Zinātnieki tika aicināti aplūkot šo dīvaino objektu gan ar teleskopiem, kas atrodas uz Zemes, gan ar tiem, kas atrodas kosmosā. "Tas, ko mēs redzējām, patiešām bija kaut kas mistisks," piebilda Šavinskis. "Hannijas objektā" nebija novērojamas zvaigznes. Iespējams, ka to izgaismo kaut kas ārkārtīgi karsts. Plānots, ka pēc oktobrī plānotajiem labošanas darbiem pret šo objektu tiks pavērsts Habla teleskops.

Tā kā zinātniekiem neizdevās atrast starojuma avotu pašā Vūrverpā, viņi pievērsās šī objekta tuvākajai apkārtnei. Drīz vien viņi apstājās pie netālu esošās galaktikas IC 2497.

"Mēs domājam, ka nesenā pagātnē šajā galaktikā ir atradies neiedomājami spožs kvazārs," skaidroja Šavinskis. "Nav izslēgts, ka šī objekta gaisma joprojām izgaismo Vūrverpu, lai arī kvazārs ir beidzis pastāvēt pirms aptuveni 100 000 gadu un galaktikas melnais caurums ir apklusis."

"No Vūrverpa skatu punkta galaktika joprojām ir tikpat spoža, kā pirms melnā cauruma nomiršanas. Tā ir gaismas atbalss, kas ir iesaldēta laikā," piebilda Kriss Lintots no Oksfordas universitātes. "Tas ir kā izmeklēt nozieguma vietu, kur vainīgais nav redzams, bet viņš ložņā tuvumā, apslēpies ēnā." Līdzīgas gaismas atbalsis ir novērotas ap supernovu sprādzienu vietām desmitiem vai pat simtiem gadu pēc katastrofas.

Kvazāri ir ļoti neparasti, spoži objekti, kurus uztur supermasīvi melnie caurumi. Kvazāri lielākoties atrodas ārkārtīgi tālu. "Dīvainais Hannijas objekts varētu būt tuvākais spoža kvazāra liecinieks," teica fizikas un astronomijas profesore Megana Urrija no Jēlas universitātes.

"IC 2497 atrodas tik tuvu, ka gadījumā, ja kvazārs joprojām būtu aktīvs, labā naktī jūs to varētu redzēt ar nelielu teleskopu," piebilda Šavinskis. "Tuvākais kvazārs 3C 273 atrodas 1,7 miljardus gaismas gadu tālāk."

Galaxy Zoo projektu aizsāka Šavinskis un viņa kolēģi. Strādājot pie zinātniskā darba, viņš pats klasificēja aptuveni 50 000 galaktiku. Zinot, ka cilvēka acs ir daudz jutīgāka par datoru, viņš sapņoja par astronomu-amatieru komandu, kas palīdzētu šajā klasifikācijas projektā.

"Kad palaidām Galxy Zoo, mēs bijām pārslogoti, tai skaitā arī interneta portāls, ar milzīgo publikas un brīvprātīgo interesi," stāstīja Šavinskis. Pagājušā gada laikā vairāk kā 150 000 brīvprātīgo apstrādāja aptuveni miljonu attēlu, kas pieejami Interneta datubāzē.

"Tas ir pārsteidzoši, ka šāds objekts ir kaut kur gulējis arhīvos gadu desmitiem ilgi un astornomi-amatieri var palīdzēt to ieraudzīt," teica Annija van Arkela. "Tā bija fantastiska ziņa, kuru saņēmu savā 25. gadu jubilejā, ka mums tiks piešķirts Habla teleskopa laiks, lai aplūkotu šo objektu."

Galaxy Zoo nākamajā fāzē amatieriem tiks lūgts meklēt vēl dīvainākus objektus par mistisko Hannijas objektu, kura centrālā cauruma šķērsgriezums ir 16 000 gaismas gadi. Gaidīsim turpmākās ziņas, kas iespējams atšķetinās spoka mīklu.

Physorg