Kad tālais kļūst tuvāks

Publicēts: 25.03.2014

Cilvēks joprojām nespēj atrauties no planētas Zeme un doties Visuma dzīlēs, lai tās pētītu. Iespējas ielūkoties Visuma tālākajos nostūros nosaka cilvēcei pieejamās tehnoloģijas. Tomēr tā nav vienmēr. Dažkārt Visums pats nāk mums palīgā un palīdz ieraudzīt vēl tālākus objektus. Šo fenomenu, kas saistīts arī ar masīvām galaktiku kopām, dēvē par gravitācijas lēcošanu.

Galaktiku kopas ir vieni no masīvākajiem objektiem Visumā. Tās ir lielākas vai mazākas galaktiku grupas, kuras kopā satur gravitācija. Šajā ar Habla teleskopu fotografētajā attēlā redzama viena no šādām kopām - MACS J0454.1-0300. Katrs no attēlā redzamajiem spožajiem punktiņiem ir galaktika, kuru veido miljoniem un pat miljardiem zvaigžņu.

MACS J0454.1-0300 masa aptuveni 180 triljonus reižu pārsniedz Saules masu. Šādu kopu masa ir tik milzīga, ka to gravitācija deformē apkārtējo telpu un izliec tālāko objektu gaismu. Dažkārt tālāko objektu signāls tiek pastiprināts, jo masīvas galaktiku kopas darbojas līdzīgi palielināmajam stiklam. Gravitācijas lēcošana ļauj ieraudzīt tālus objektus, kuri būtu pārāk blāvi, lai tos ieraudzītu bez šī interesantā efekta palīdzības.

Uzmanīgi aplūkojot attēlu, noteikti pamanīsiet vairākus lokveida objektus. Tās ir galaktikas, kas atrodas vēl aiz minētās galaktiku kopas. To gaisma ne tikai tiek pastiprināta, bet arī deformēta.

Space Telescope