Huligāns terorizē kaimiņus

Publicēts: 10.03.2010

Tiek uzskatīts, ka galaktikas ir visai "sabiedriskas". Tās mīl atrasties kopā un bieži savstarpēji mijiedarbojas. Jaunākajā Habla teleskopa attēlā redzams, ka atsevišķi indivīdi ir visai izsalkuši vienpatņi.

ESO 306-17 ir milzīga elipsveida galaktika, kas atrodas pusmiljards gaismas gadu attālumā no Zemes. Tā redzama dienvidu puslodes debesīs un pieder fosilai grupai. Astronomi šādu terminu izmanto, lai raksturotu šādu galaktiku izolēto stāvokli. Vai tiešām šīs galaktikas ir kādreiz aktīvas sabiedrības pēdējās paliekas? Vai ESO 306-17 ir aprijusi savus tuvākos kaimiņus?

Gravitācija satuvina galaktikas, un lielākās aprij mazākās. Ir pierādīts, ka pat Piena Ceļa galaktika ir "uzkodusi" savus mazākos kaimiņus, kas pienākuši pārāk tuvu. ESO 306-17 un citas fosilās grupas varētu būt visekstrēmākie galaktiku kanibālisma paraugi, kas liecina, ka šīs rijīgās galaktikas nav apstājušās, kamēr nav iznīcinājušas visus kaimiņus.

Fotogrāfija ir tapusi ar Habla teleskopa ACS kameru 2008. gada novembrī. Redzams, ka ESO 306-17 ieskauj citas galaktikas. Tomēr spožākās galaktikas, kas redzamas attēla lejasdaļā kreisajā pusē, atrodas daudz tuvāk Zemei. Patiesībā ESO 306-17 ir ļoti vientuļa sala tumšās matērijas un karstās gāzes okeānā.

Ja uzmanīgi izpēta galaktikas oreolu, pamanāmas lodveida zvaigžņu kopas, kas liecina par to, ka šī galaktika reiz ir aprijusi mazākās. Šo kopu detalizēta analīze palīdzēs astronomiem noskaidrot, kā šis huligāns savulaik ir terorizējis savus tuvākos kaimiņus.

Šādu galaktiku tuvumā astronomi meklē ultrakompaktās pundurgalaktikas, kas ir pundurgalaktiku miniatūras versijas, kurās pēc mijiedarbības ar lielo galaktiku ir palicis tikai kodols. Lielākā daļa šī tipa galaktiku ir atrastas milzīgu elipsveida galaktiku tuvumā lielās galaktiku kopās. Zinātnieki vēlas noskaidrot vai šīs paliekas ir atrodamas arī fosilās grupās.

Space Telescope