Habls nofotografē Lauvas trijotnes smagsvarnieci

Publicēts: 14.04.2010

Habla teleskops ir nofotografējis lielāko no trim galaktikām, kas veido slaveno Lauvas trijotni. Šai galaktikai raksturīga neparasta anatomija - asimetriski spirāles zari un šķietami nobīdīts kodols. Visticamāk, ka šīs ačgārnības ir radījusi mijiedarbība ar abām pārējām trijotnes galaktikām.

Mesjē 66 atrodas aptuveni 35 miljonu gaismas gadu attālumā no Zemes. Triju galaktiku grupa vērojama Lauvas zvaigznājā, kas šobrīd virs horizonta austrumu pusē redzams uzreiz pēc Saules rieta. Lauvas trijotni veido M66, M65 un NGC 3628 galaktikas. M66 ir lielākā no šīm trim galaktikām. Tās šķērsizmērs ir aptuveni 100 000 gaismas gadi.

Mesjē 66 asimetriski novietotie spirāles zari atrodas it kā nedaudz virs galaktikas diska. Tāpat izskatās, ka galaktikas kodols neatrodas galaktikas centrā. Šāda asimetrija ir liels retums. Parasti gāzu, putekļu un jauno zvaigžņu veidošanās apgabali izkārtojas simetriski ap galaktikas centru. Astronomi uzskata, ka M66 simetriju ir izjaukušas abas pārējās trijotnes galaktikas.

Galaktika fotografēta ar Habla teleskopa ACS kameru. Attēlā labi redzami tumšie putekļu un gāzu mākoņi. Spirāles zaros notiek aktīva jaunu zvaigžņu veidošanās. Galaktikas attīstības fāzi palīdz izprast zvaigžņu kopas, kuras attēlā redzami kā zilgani un rozā reģioni.

M66 ir rekordiste pārnovu skaita ziņā. Kopš 1989. gada tur ir novērotas 3 pārnovas. Pēdējā no tām konstatēta 2009. gadā. Pārnova ir zvaigznes sprādziens, kas uz mirkli spožumā pārspēj visu galaktiku. Vairāku nedēļu vai mēnešu laikā pārnova apdziest. Pārnovas sprādziena brīdī izstarotās enerģijas daudzums ir līdzvērtīgs enerģijas apjomam, kādu Saule spētu izstarot aptuveni 10 miljards gadu ilgā laika periodā.

The Hubble Space Telescope