Galaktiku dzīves cikls

Publicēts: 14.12.2007

Galaktikām, kā izrādās, arī ir savi dzīves cikla posmi. Pēdējie atklājumi liecina, ka tās no karstasinīgām, daiļām spirālveida zvaigžņu fabrikām lēnām pārtop par bezveidīgām veco zvaigžņu pansijām.

1990to gadu sākumā Edvīns Habls atklāja, ka Piena ceļa galaktika nav tāda vienīgā. Mūsu galaktika ir tikai viena no miljoniem citu zvaigžņu salu, kas dreifē bezgalīgajā visuma okeānā.

Tagad, kad astronomi spēj izmērīt galaktiku vecumu, vērojot to zvaigžņu radīšanas aktivitāti un citus datus, ir iespējams izsekot galaktiku attīstības posmiem, kad no elegantām spirālveida galaktikām dabīgas novecošanas rezultātā rodas bezformīgas, elipsveida zvaigžņu salas.

Ilgu laiku galaktikas vecumu noteica pēc krāsas - jaunās bija zilās, bet vecās - sarkanās. Krāsa bija kā zvaigžņu radīšanas aktivitātes indikators. Jaunām zvaigznēm raksturīgs ultraviolots vai zils spektrs, tādēļ jaunas galaktikas izskatās zilas. Savukārt vecākas zvaigznes izstaro pārsvarā sarkano vai pat infrasarkano spektru, iekrāsojot galaktiku sarkanīgos toņos, tādejādi varēja zināt, ka zvaigžņu veidošanās process šajā galaktikā ir jau beidzies.

Aptuveni puse galaktiku ir zilas un puse ir sarkanas. Tika apgalvots, ka šie posmi savstarpēji ir saistīti. Zilajās galaktikās beidzoties izejas materiāliem, tās palēnām pārtop par sarkanajām.

Ja šī teorija ir pareiza, tad kosmosā vajadzētu būt diezgan daudz "pusaugu" tipa galaktikām, pārejas procesā no jaunas uz vecu. Tomēr šo tīņu atrašana ir sarežģīts process, jo kosmiskās izmaiņas nenotiek dienu, nedēļu vai pat dažu gadu laikā. Ir jāpaiet miljardiem gadu, lai varētu teikt, ka izmaiņas ir redzamas.

Kā skaidroja Kristofers Martins pārejas posma meklēšana sākās ultravioletajā spektrā, kurā šīs galaktikas ir labi redzamas.

Dati, kurus savāca 2003. gadā palaistais GALEX teleskops, ļāva Martinam un viņa komandai analizēt galaktikas ultravioletajā spektrā. Šie dati aptver aptuveni 10 miljardus gadu ilgu kosmosa attīstības posmu. Vairāk kā desmitiem tūkstošu galaktiku analīzes rezultātā tika atrastas dažas jaunās galaktikas, kuras bija pārejas posmā starp jaunas un vecas galaktikas formu.

Visu galaktiku dzīves cikla sākumā ir zvaigžņu veidošanās process. Tad daudzu miljardu gadu laikā savstarpēji mijiedarbojoties un apvienojoties ar citām galaktikām, iztērējot zvaigžņu veidošanas materiālu, iespējams arī melno caurumu ietekmē šīs jaunās spirālveida galaktikas izsmeļ savus resursus un paliek neaktīvas.

SPACE.COM