Galaktika ar zvaigžņu asti

Publicēts: 22.06.2010

NASA zonde GALEX (Galaxy Evolution Explorer) ir atklājis galaktikas asti, kurā ir daudz jaunu zvaigžņu. IC 3418 mijiedarbojas ar kaimiņos esošo Jaunavas galaktiku kopu.

"Galaktikas gāze tiek pūsta atpakaļ," teica Dženisa Hestere no Kalifornijas tehnoloģiju institūta. "Gāze ir kā smiltis, kuras nes spēcīgs vējš. Gāze, kura nepieciešama zvaigžņu veidošanās procesā, ir smagāka, un nevar tikt izpūsta ārā no galaktikas. Jaunākie GALEX novērojumi liecina, ka šī smagākā gāze var izveidoties projām pūstās gāzes virpuļos."

Sadursmes starp galaktikām ir visai pierasta lieta Visumā. Pēc dažiem miljardiem gadiem Piena Ceļa galaktika sadursies ar Andromēdas galaktiku. Galaktikas saķeras, izsvaidot gāzi un putekļus tuvākajā apkārtnē. Nereti pēc šādām sadursmēm galaktikām veidojas matērijas astes.

Hestere un viņas vadītā komanda pētīja IC 3418 asti, kura ir izveidojusies savādāk. Šī galaktika mijiedarbojas ne tikai ar vienu galaktiku, bet praktiski ar visu Jaunavas galaktiku kopu, kura atrodas aptuveni 54 miljonu gaismas gadu attālumā. Šajā kopā atrodas aptuveni 1500 dažādu galaktiku, starp kurām izkaisīti karstas gāzes mākoņi. Jaunavas kopa velk IC 3418 cauri šai karstajai gāzei ar ātrumu aptuveni 1000 km/s. Pateicoties milzīgajam ātrumam, gāze, kas atrodas galaktikā, atpaliek un veido asti.

Astronomiem šo asti izdevās atrast ar GALEX palīdzību. Astē atrodas masīvu, jaunu zvaigžņu kopas, kuras spoži spīd ultravioletajā diapazonā. Jaunās zvaigznes liecina, ka blīvie molekulārā ūdeņraža mākoņi ir radušies tādēļ, ka galaktika ir "vilkta" cauri Jaunavas kopas starpgalaktiskajai gāzei. Šī ir pirmā reize, kad astronomiem ir izdevies atrast pierādījumus, ka molekulārā ūdeņraža mākoņi var veidoties šādos skarbos apstākļos.

"IC 3418 aste, kurā veidojas zvaigznes, demonstrē, ka spēcīga turbulence veicina mākoņu veidošanos," teica pētījuma līdzautors Marks Zīberts no Kārnegī zinātnes institūta.

"Šīs astes ir unikālas, eksotiskas vietas, kurās mēs varam izpētīt precīzus zvaigžņu veidošanās procesus," teica Hestere. "Zvaigžņu veidošanās procesu izpēte ir svarīga galaktikas dzīves cikla izpratnei. Šeit mēs varam pētīt, kā šis process ietekmē Zemei līdzīgu planētu veidošanos."

GALEX