Galaktika ar divām sirdīm

Publicēts: 11.01.2014

Jaunākajā Habla teleskopa attēlā redzama spirālveida galaktika Mesjē 83, kas pazīstama arī kā Dienvidu Vējdzirnavu galaktika. Tā ir viena no lielākajām un tuvākajām šķērsotajām spirālveida galaktikām. Tā ir patiesi neparasta kamiņiene. M83 galaktikā novērots neparasti daudz pārnovu, kā arī tās centrā slēpjas divi kodoli.

M83 atrodas aptuveni 15 miljonu gaismas gadu attālumā Hidras zvaigznājā, kas Latvijā vislabāk novērojams pavasarī. Šī galaktika ietilpst Centaurus A/M83 grupā, starp kuras locekļiem ir tādas slavenības kā putekļainā Centaurus A un neregulārā galaktika NGC 5253.

Spirālveida galaktikas tiek klasificētas atkarībā no to zaru izkārtojuma un centrālā sablīvējuma īpašībām. M83 raksturīgs zvaigžņu šķērsis, tādēļ šī galaktika klasificēta kā šķērsotā spirālveida galaktika. Arī Piena Ceļš pieder šai pašai kategorijai.

Tiek uzskatīts, ka šie zvaigžņu šķērši kalpo kā tuneļi, caur kuriem galaktikas centra virzienā plūst gāze, kas tiek izmantota gan jaunu zvaigžņu veidošanai, gan centrālā supermasīvā melnā cauruma barošanai.

Mesjē 83 centrālā daļa ir neparasta. Supermasīvais melnais caurums tās kodolā nav viens pats. Burvīgās spirāles sirdī slēpjas veseli divi kodoli. Līdzīgu noslēpumu savā centrā glabā mums tuvākā spirālveida galaktika - Andromeda. Tas nenozīmē, ka M83 centrā atrodas divi supermasīvie melnie caurumi. Iespējams, ka ap vienu melno caurumu riņķo zvaigžņu grupa, kuras izvietojums simulē divu kodolu esamību.

Šajā galaktikā ir novērotas vairākas pārnovas, kopsummā sešas - SN 1923A, SN 1945B, SN 1950B, SN 1957D, SN 1968L un SN 1983N. Ar tik bagātīgu sprādzienu skaitu var lepoties vēl tikai divas galaktikas - M61 (6 pārnovas) un NGC 6946 (9 pārnovas). Papildus šiem nesenajiem sprādzieniem, M83 galaktikā atrodas vairāk nekā 300 pārnovu atliekas. Tomēr milzīgajā spirālē zvaigznes ne tikai mirst, bet arī veidojas jaunas. Tur identificētas vairāk nekā 3000 jaunu zvaigžņu kopas, kurās zvaigžņu vecums nepārsniedz 5 miljonus gadu.

Space Telescope