Demogrāfiskais sprādziens

Publicēts: 12.07.2008

"Ja mūsdienu cilvēku populācija būtu radusies šādā veidā, tad gandrīz visi cilvēki, kas šobrīd ir dzīvi, būtu vienā vecumā," pastāstīja Pīters Kepeks no NASA Spitzera zinātnes centra. Astronomi ir atklājuši patiesi ekstrēmu zvaigžņu radīšanas "mašīnu", kas viena gada laikā spēj radīt 4000 jaunas zvaigznes.

Atklājums, kuru izdevās saskatīt ar vairāku teleskopu, tai skaitā arī ar Spitzera kosmosa teleskopa, palīdzību, ir acīmredzamā pretrunā ar tradicionālo galaktiku veidošanās teoriju jeb hierarhisko modeli, saskaņā ar kuru galaktikas zvaigznes veido lēnām, absorbējot nelielas galaktikas daļas.

"Šī galaktika piedzīvo demogrāfisko sprādzienu, radot lielāko daļu zvaigžņu vienlaicīgi," skaidroja Kepeks.

Jaunatklātā galaktika pieder galaktiku grupai, kuras aktīvi rada jaunas zvaigznes, un ir jaunā rekordiste zvaigžņu radīšanas ātruma ziņā. Galaktika pirmo reizi tika ieraudzīta redzamās gaismas spektrā, kur tā saskatāma kā neievērojams pleķis, jo galaktika atrodas ļoti tālu.

Tālākajos pētījumos pret šo galaktiku tika pavērsti Spitzera un Džeimsa Klarka Maksvella teleskopi, kas aplūkoja galaktiku infrasarkanajos un submilimetriskajos viļņu garumos. Šajā spektrā galaktika bija apbrīnojami spoža, jo tajā ir ļoti daudz jaunu zvaigžņu. Jaunās zvaigznes saražo milzīgu daudzumu ultravioletā starojuma, kuru absorbē apkārtējie putekļi. Savukārt putekļu mākoņi sakarst šajā starojumā. Tā rezultātā putekļu mākoņi sāk starot infrasarkanajā un submilimetriskajā spektrā.

Galaktika atrodas aptuveni 12,3 miljardus gaismas gadu lielā attālumā.

"Ja mēs pieņemam, ka visums ir cilvēks, kurš tuvojas pensijas vecumam, tad laiks, kurā mēs redzam šo galaktiku, būtu līdzvērtīgs cilvēka 6 gadu vecumam," piebilda Kepeks.

Attēlā pa kreisi redzamā galaktika Zw II 96 varētu būt līdzīga jaunatklātajai galaktikai, kura redzamajā optiskajā spektrā izskatās tikai kā nespodrs pleķis.

Apvienojot vairāku teleskopu iegūtos datus, zinātnieki secināja, ka šī galaktika tobrīd ražoja zvaigznes ar ātrumu 1000 līdz 4000 jauni spīdekļi gadā. Lai izveidotos patiesi masīva galaktika, vajadzētu tikai 50 miljonus gadu, kas astronomiskos mērogos ir mirklis. Piena Ceļa galaktikā rodas aptuveni 10 jaunas zvaigznes gada laikā.

"Agrāk šādu zvaigžņu radīšanas ātrumu mēs bijām novērojuši galaktikās, kas pastāvēja visuma pausaudža gados, bet šī ir galaktika, kas eksistēja, kad visums bija pavisam jauns," stāstīja Kepeks. "Ir jājautā vai vismasīvākās agrīnā visuma galaktikas radās šādi, vai šī galaktika ir izņēmums. Atbildot uz šo jautājumu, mēs zināsim cik pareizs ir hierarhiskais galaktiku veidošanās modelis."

"Neiedomājamā zvaigžņu veidošanās aktivitāte rosina domāt, ka mēs pirmo reizi novērojam kā rodas viena no vismasīvākajām elipsveida galaktikām visumā," piebilda projekta līdzautors Niks Skovills.

1. es tieši 12.07.2008 domāja šādi:

Piena Ceļa galaktikā gada laikā šobrīd rodas aptuveni 10 jaunas zvaigznes gada laikā.

2. cydonia tieši 14.07.2008 domāja šādi:

12.3 gaismas gadi ir ļoti jauns visums. ne tuvu ne tāds kāds ir mums apkārt. šāds "demogrāfiskais sprādziens" iespējams nav nekas unikāls nieka miljardu gadu jaunam visumam. :-/

3. dzimmijs13 tieši 17.07.2008 domāja šādi:

Šeit tiešām var aizdomāties, kas ir realitāte, ja mēs redzam procesus, kas norisinājušies pirms 12,3 miljardiem gadu. Un tā ir mūsu realitāte attiecībā pret jaunatklāto "vaislīgo" galaktiku, kamēr šī pati galaktika kāda tā eksistē tagad, "šodienas" laiktelpā mums patiesībā ir pilnīgi nereāla, jo mēs šo patieso realitāti varēsim redzēt pēc nākamajiem 12 miljardiem, tātad nekad. Mēs nevaram uzzināt šīs galaktikas šodienas dzīvi, tās šodiena mums neeksistē, taču nevar arī apgalvot ka šī galaktika šodienā neeksistē, to mēs nezināsim vēl tuvākos 12 miljardu gadu.
    Iznāk, ka mums šī galaktika vienlaikus gan eksistē, gan neeksistē.