Dāvids un Goliāts

Publicēts: 27.07.2017

Kā redzams vienā no jaunākajiem attēliem, kas fotografēts ar Habla teleskopu, milzīgā NGC 1512 un tās niecīgā kaimiņiene NGC 1510 ir ilgstoša, bet interesanta saplūšanas procesa pašos pirmsākumos. Par spīti niecīgajiem izmēriem NGC 1510 ir būtiski ietekmējusi milzu galaktikas formu un zvaigžņu veidošanās procesus.

Visumā ir sastopamas dažādu formu un izmēru galaktikas. Tās tiek klasisificētas, pamatojoties uz ārējo izskatu. Lielākā galaktika, kas redzama attēlā pa kreisi, ir šķērsotā spirālveida galaktika. Šī tipa galaktikām raksturīgs no zvaigznēm, putekļiem un gāzes veidots šķērsis, kas veido galaktikas centrālo daļu. Niecīgā NGC 1510 ir pundurgalaktika. Lai arī NGC 1512 ir daudz lielāka, pundurgalaktikas gravitācija lēnām maina spirālveida galaktikas formu. Saplūšana ir ilgstošs process un noslēgsies ne ātrāk kā pēc 400 miljoniem gadu.

NGC 1512 šķērsis darbojas kā piltuve, kas pievada zvaigžņu veidošanās izejmeteriālus no galaktikas ārējā gredzena uz tās centrālajiem reģioniem. Šā procesa rezultātā ap kodolu ir izveidojies jaundzimušo zvaigžņu gredzens, kura diametrs ir aptuveni 2400 gaismas gadi. Arī ārējos spirālveida galaktikas reģionos turpinās jaunu zvaigžņu dzimšana, par ko liecina spožie apgabali ārējā gredzenā.

Citos novērojumos ir izdevies noskaidrot, ka NGC 1512 stiepjas daudz tālāk nekā redzams šajā attēlā. Gaisīgi spirāles zari ieskauj pundurgalaktiku. Arī pundurgalaktikā, pateicoties mijiedarbībai ar NGC 1512, notiek daudz aktīvāka zvaigžņu veidošanās.

Šī nav pirmā reize, kad NGC 1512 satiekas ar citu galaktiku. 2015.gadā veiktie novērojumi atklāja, ka spirālveida galaktikas ārējais gredzens ir kādas senāk "aprītas" galaktikas atliekas.

Abu galaktiku pāris lieliski demonstrē, ka galaktiku mijiedarbības procesā izmēram nav nozīmes. Pat neliela galaktika spēj būtiski ietekmēt daudz lielākas galaktikas izskatu un procesus.

The Hubble Space Telescope