Cigārs M82

Publicēts: 13.04.2009

82. Mesjē kataloga objekts, NGC 3034 - galaktika, kas pazīstama arī ar nosaukumu Cigāra galaktika. Eiropas kosmosa aģentūras rentgenstaru observatorija XMM-Newton, kas bija viena no 80 observatorijām, kura piedalījās tiešraidē "100 stundas ar astronomiju" ietvaros, ir nofotografējusi šo interesanto galaktiku visdažādākajos viļņu garumos.

Šis ESA kosmiskais teleskops pēta debesu objektus rentgenstaru, redzamās gaismas un ultravioletā starojuma viļņu garumos kopš 1999. gada decembra.

Attēlā ir kombinēti praktiski visi iespējamie XMM-Newton observatorijas viļņu garumi. Kopējais novērojumu laiks ilga 52,2 stundas. Šis attēls ir tapis par godu Starptautiskajam astronomijas gadam.

M82 atrodas aptuveni 12 miljons gaismas gadu attālumā Lielā lāča zvaigznājā. Tā ir viena no tuvākajām galaktikām, kurā notiek ļoti intensīva zvaigžņu veidošanās. M82 mijiedarbojas ar blakus esošo M81 spirālveida galaktiku. Visticamāk, ka tieši šī gravitācijas spēku mijiedarbība ir izraisījusi tik spēcīgu zvaigžņu veidošanās procesu. M82 galaktikā zvaigžņu dzimšanas biežums aptuveni 10 reizes pārsniedz Piena Ceļa galaktikas zvaigžņu rašanās biežumu.

M82 atklāja Johans Elerts Bode 1774. gada 31. decembrī. 1779. gada augustā M81 un M82 ieraudzīja arī Pjērs Mešēns, kas paziņoja par atklājumu Šarlam Mesjē, kas, savukārt, iekļāva abas galaktikas savā katalogā 1781. gada 9. februārī.

Ne mazāk fantastisks izskatās jau krietni vien agrāk fotografētais Habla teleskopa skatījums uz šo neparasto galaktiku. Fotogrāfija publicēta 2006. gada 24. aprīlī, atzīmējot Habla teleskopa 16. gadadienu.

ESA, NASA