Ceļojums pagātnē

Publicēts: 26.03.2008

Esat pārliecināti, ka ceļojums laikā nav iespējams? Palūkojieties zvaigžņotās debesīs un jums nāksies savas domas mainīt. Gaisma no Zemei tuvākās zvaigznes ir tika 8 minūšu sena pagātne. Spitzera infrasarkano staru teleskopa atklājums aizved mūs aptuveni 12,5 miljards gadu senā pagātnē.

Spitzera teleskops mums redzamā visuma nomalē ir atradis pavisam blāvas galaktikas, kuru gaisma līdz Zemei ir nākusi 12,5 miljards gadus. Zinātnieki uzskata, ka šīs galaktikas ir visuma bērnības liecinieces, jo pēc Lielā sprādziena tobrīd varētu būt pagājuši tikai miljards gadu. Spitzera teleskops ne tikai ir nofotografējis šīs galaktikas infrasarkano staru spektrā, bet pat daudzām noteicis masu.

"Izprotot visuma pirmo galaktiku ķīmisko uzbūvi un masu un pēc tam salīdzinot šos datus ar citām galaktikām, mēs varētu labāk saprast kā gāze, putekļi un metāli ir mainījušies visuma vēstures posmos," pastāstīja Spitzera komandas zinātnieks Ranga Rams Čerijs.

Čerijs pastāstīja, ka, atšķirībā no mūsdienu galaktikām, visuma bērnības galaktikas bija daudz primitīvākas. Tās sastāvēja pamantā no ūdeņraža un hēlija. Smago elementu īpatsvars bija mazāks nekā 10% no tā daudzuma, kas šobrīd ir sastopams uz Zemes un apkārtējā visumā.

Kā astronomiem izdevās atrast tik senas vēstures liecinieces? Jūs noteikti esat redzējuši naksnīgajās debesīs prožektoru staru kūļus. Parasti tie liecina, ka tur notiek kaut kas interesants vai vismaz pasākuma organizatori grib, lai jūs tā domātu. Arī debesīs laiku pa laikam atspīd šāda prožektora staru kūlis - milzu eksploziju atspīdumi jeb gamma staru uzliesmojumi, kas parasti liecina, ka ir nomirusi milzu zvaigzne un izveidojusi melno caurumu.

Šie uzliesmojumi ir grūti noķerami. Tie ilgst no dažām sekundēm līdz pāris minūtēm. Tas ir pārāk mazs laiks, lai precīzi noteiktu starojuma avotu. Kad norimst gamma staru uzliesmojums, citās spektra daļās ir redzama atblāzma, kura tad arī darbojas kā uzvedinošā prožektora gaisma. Atblāzma parasti ir novērojama mēnešiem ilgi pēc sprādziena maksimuma, kurš izraisa apkārtējās gāzes un putekļu jonizēšanos un spīdēšanu.

Kad tika noteikts, kur atrodas šī niecīgā un knapi saskatāmā galaktika, zinātnieki pret to pavērsa Spitzera teleskopa caururbjošo skatienu un nofotografēja visuma mazulīti.

"Tikai dažus miljardus gadu pēc Lielā sprādziena 90% no visām zvaigznēm, kas tobrīd radās, dzima šajās nelielajās galaktikās. Izpētot šo populāciju, mēs ceram izprast vidi, kāda bija sastopama agrīnajos visuma attīstības posmos," piebilda Čerijs.

NASA Spitzer