Bālā roze PGC 6240

Publicēts: 18.10.2013

Detalizētajā attēlā, kas nofotografēts ar Habla teleskopu, redzamas brīnišķīgās, ziedlapiņām līdzīgās elipsveida galaktikas PGC 6240 čaulas. Šis "kosmiskais zieds", kas atgādina bālu rozi, ir interesants, jo gan asimetriskā uzbūve, gan neparastās zvaigžņu kopas liecina par saplūšanu ar citu galaktiku astronomiski ne pārāk senā pagātnē.

PGC 6240 ir elipsveida galaktika, kuras salīdzinoši spožo centru ieskauj dūmakainas čaulas, kas veidotas no neskaitāmām zvaigznēm. Dažas no šīm čaulām atrodas tuvu centram, dažas ir izmestas tālāk Visumā un izskatās tā, it kā nebūtu saistītas ar galaktiku. Tieši neparastā uzbūve ir piesaistījusi astronomu uzmanību šai galaktikai.

Ne mazāk interesantas ir lodveida zvaigžņu kopas, kuras riņķo ap šo galaktiku. Arī mūsu Piena Ceļa nomalēs mājo šīs blīvās veco zvaigžņu grupas. Šobrīd zināmas nedaudz vairāk kā 150 lodveida zvaigžņu kopas, kas atrodas Piena Ceļa galaktikā.

Praktiski visas lodveida zvaigžņu kopas ap konkrētu galaktiku veidojas gandrīz vienā laikā. Tādēļ to vecums ir līdzīgs. Lielākajā daļā galaktiku gan kopu, gan tajos esošo zvaigžņu vecums ir visai līdzīgs. Savukārt PGC 6240 gadījumā tā nav. Šajā galaktikā ir lodveida zvaigžņu kopas, kurās ir vecas zvaigznes, gan arī tādas, kurās mājo jaunas, nesen izveidojušās zvaigznes.

Visticamākais izskaidrojums galaktikas neparastajai struktūrai un zvaigžņu kopu dažādajam vecumam ir tas, ka salīdzinoši nesen PGC 6240 ir saplūdusi ar citu galaktiku Šāda procesa rezultātā varēja veidoties gan cirkulārās čaulas, gan sākties zvaigžņu dzimšanas procesi, gan pašā galaktikā, gan tuvākajā apkārtnē, izraisot jaunāku lodveida zvaigžņu kopu veidošanos.

PGC 6240 atrodas Dienvidu Hidras zvaigznājā. Uzmanīgi aplūkojot attēlu, elipsveida galaktikas fonā pamanīsies ļoti daudz mazāku un tālāku galaktiku.

Space Telescope