Ātri augoša galaktika

Publicēts: 20.12.2007

Piena ceļa galaktika gada laikā saražo vidēji četras jaunas zvaigznes. Neizklausās pārāk daudz tik milzīgai kosmosa salai. Bet, kā pierādīja jaunākie pētījumi, kosmosā ir pastāvējušas un iespējams pastāv arī šodien daudz čaklākas galaktikas.

Nacionālās radio astronomijas astronoms Vei Hao Vangs pastāstīja, ka galaktika GOODS 850-5, kura atrodas aptuveni 12 miljardus gaismas gadu attālumā, saražo 4000 jaunas zvaigznes gada laikā. Vismaz tā šī kosmosa sala ir uzvedusies tobrīd, kad mums zināmais kosmoss ir bijis pavisam jauns.

Galaktikā esošās jaunās zvaigznes apņēma putekļu mākoņi, kurus uzkarsēja apkārt esošo zvaigžņu vējš. Tā rezultātā galaktika izstaro spēcīgus infrasarkanā spektra viļņus, kas lielā attāluma dēļ tiek izstiepti līdz submilimetriskiem radio viļņiem, kurus varēja novērot ar Havaju salās esošo SMA. Kā astronomi saka - viļņi tika izstiepti sakarā ar patlaban notiekošo visuma izplešanos.

"Šo zvaigžņu veidošanos labi slēpa apkārt esošie putekļi, tādēļ ar redzamā spektra teleskopiem šī īpatnība nebija novērojama," skaidroja Vangs. Putekļi bija radušies no senāku zvaigžņu kodolos esošajiem smagajiem elementiem. Kā Vangs pastāstīja, šis fakts norāda uz to, ka daļa zvaigžņu jau bija izveidojušās, un pēc tam izverda šos smagos elementus starpzvaigžņu telpā supernovu un to radīto spēcīgo vēju rezultātā.

"Šādas radiācijas atklāšana no sakarsētajiem putekļiem palīdzēja mums ieraudzīt zvaigžņu veidošanos tur, kur nekādā savādākā veidā nav iespējams piekļūt," piebilda Vangs. Visticamāk, ka līdzīgās galaktikās agrīnajā visumā ir notikusi tikpat spēcīga zvaigžņu veidošanās. "Tas nozīmē, ka nākotnē plānotie teleskopi tādi kā ALMA, spēs saskatīt vairāk šādu galaktiku un precizēt visuma "bērnības" gaitu."

Lennoks Kovijs no Havaju universitātes pastāstīja, ka pēdējās desmitgadēs uzkrātās zināšanas parāda, ka lielākā daļa zvaigžņu mūsdienās veidojas lielās putekļainās galaktikās. Savukār par agrīno visumu valda uzskats, ka zvaigžņu veidošanās dominēja mazās un mazāk putekļainās galaktikās. "Tagad mēs redzam, ka lielākās zvaigžņu ražotājas ir tās pašas milzīgās un putekļainās galaktikas. Tas ir pārsteigums," piebilda Kovijs.

Līdz šim tika uzskatīts, ka lielās galaktikas veidojas saplūstot vairākām mazām. Tā kā GOODS 850-5 pati par sevi ir milzīga galaktika, kas rada zvaigznes neidomājamā ātrumā, tas ir kaut kas jauns kosmosa attīstības izpratnē. "Vai nu galaktiku saplūšana tolaik notika daudz ātrāk nekā mēs domājam, vai nu galaktika radās citu procesu rezultātā," stāstīja Vangs.

NRAO