Antenu galaktikas

Publicēts: 11.05.2008

Jaunākie dati, kas iegūti ar Habla teleskopu, liecina, ka Antenu galaktikas atrodas daudz tuvāk, nekā agrāk tika uzskatīts. 65 miljons gaismas gadu vietā nu ir tikai 45 miljoni gaismas gadu. Nieka 45 miljoni gaismas gadu līdz vienam no tuvākajiem galaktiku pāriem, kas šobrīd tuvojas viena otrai, lai pēc laika kļūstu par vienu lielu galaktiku.

Antenu galaktikas ir vienas no tuvākajām galaktikām, kas saplūst kopā. Abas galaktikas katalogos atrodamas kā NGC 4038 un NGC 4039. To sadursme ir aizsākusies pirms dažiem simtiem miljoniem gadu, radot vienu no iespaidīgākajiem debesu objektiem. Kopš to atklāšanas šis pāris tiek lietots kā saplūstošu galaktiku prototips un galaktiku evolūcijas izpētes objekts.

Starptautiska zinātnieku grupa ar Ivo Savjānu priekšgalā, izmantoja ESO un Habla teleskopu iespējas, lai izpētītu kosmiskajā katastrofā izsviestās zvaigznes. Analizējot sarkano milžu krāsu un spožumu, zinātnieki secināja, ka Antenu galaktikas atrodas daudz tuvāk, nekā iepriekš tika uzskatīts.

Komanda pavērsa Habla teleskopu pret reģionu, kas ir visai tālu no aktīvajiem galaktiku centriem un kuru veido zvaigžņu "aste", kura izveidojusies no zvaigznēm, kas sadursmes rezultātā ir izsviestas no galaktikām. Lai noteiktu precīzu attālumu, zinātniekiem vajadzēja atrast reģionu, kurā būtu vecas sarkanās zvaigznes. Sarkanie milži sasniedz konkrētu spožuma līmeni, kas ir izmantojams precīziem attāluma mērījumiem. Šo metodi sauc par sarkano milžu zara galu (TRGB).

Agrāk tika uzskatīts, ka Antenu galaktikas atrodas 65 miljons gaismas gadu attālumā. Mūsu Saule atrodas tikai 8 gaismas minūšu attālumā. Šādā kontekstā Antenu galaktikas šķiet bezgala tālas, bet, ja ņem vērā, ka šobrīd ir zināmas galaktikas, kas atrodas vairāk kā desmit miljardus gadu lielā attālumā, Antenu galaktikas ir pavisam tuvi kaimiņi.

Agrāk, lai pielāgotu praktisko novērojumu rezultātus teorētiskajām zināšanām, zinātniekiem nācās piedēvēt abām galaktikām jaunas īpašības - strauja zvaigžņu veidošanās, supermasīvas zvaigžņu kopas, īpaši spoži rentgenstaru avoti utt. Jaunais, precizētais attālums mazina Antenu galaktikām piedēvēto ekstrēmo fizikālo skaidrojumu. Piemēram, tagad zvaigžņu kopas, kas radušās abām galaktikām saplūstot, ir tādos pašos izmēros kā citos saplūstošo galaktiku piemēros, atšķirībā no agrākiem skaidrojumiem, kad Antenu galaktiku zvaigžņu kopu izmērs bija vismaz 1,5 reizes lielāks kā pārējās galaktikās.

Antenu galaktikas savu nosaukumu ieguvušas pateicoties zvaigžņu plūsmām, kas izskatās kā milzīgas anetenas. Antenu galaktikas ir uzskatāms piemērs, kas notiek saduroties divām galaktikām. Pēc dažiem miljardiem gadu šādu ainu iespējams varēs vērot, kad sadursies Piena Ceļa galaktika un Andromēdas galaktika. Lai arī mūsdienās galaktiku sadursmes nav pārāk bieži sastopamas, tiek uzskatīts, ka visuma pirmsākumos tas ir bijis nozīmīgs solis galaktiku evolūcijas procesā. Antenu galaktikas meklējamas Kraukļa zvaigznājā.

ESA / Hubble