Abell 2218

Publicēts: 4.07.2010

Izmantojot Eiropas kosmosa aģentūras kosmisko teleskopu Heršels, ir nofotografēta galaktiku kopa Abell 2218 un tās apkārtne. Abell 2218 atrodas Pūķa zvaigznājā un tajā ietilpst tūkstošiem galaktiku, kuras atrodas aptuveni 2 miljardu gaismas gadu attālumā.

Šīs kopas milzīgā gravitācija izliec un fokusē gaismu no vēl tālākiem objektiem. Šo efektu, kuru dēvē par gravitācijas lēcošanu, paredzēja Alberts Einšteins. Abell 2218 ir viens no labākajiem gravitācijas lēcošanas piemēriem.

Heršela attēlā lielākā daļa objektu ir zilā krāsā. Tās ir galaktikas, kuras atrodas Abell 2218 ietvaros. Dzeltenais pleķis attēla centrālajā daļā ir galaktika, kura atrodas daudz tālāk - aptuveni 11 miljards gaismas gadu attālumā. Pateicoties gravitācijas lēcošanai, šo objektu iespējams saskatīt daudz labāk.

Šī galaktiku kopa astronomiem šķietļoti interesanta, tādēļ tās novērojumi tiek veikti dažādos viļņu garumos. Tādejādi iespējams ne tikai uzzināt vairāk par gravitācijas lēcošanas efektu, bet arī par kopā esošo galaktiku uzvedību.

Herschel Space Observatory