Veiksmīgās medības

Publicēts: 31.05.2009

Gluži kā savvaļas dzīvnieku medību metodes mēdz būt dažādas, arī citplanētas var medīt visdažādākajos veidos. Viena no šādām metodēm ir astrometrija, kas pirmo reizi tika izmēģināta pirms aptuveni 50 gadiem. Līdz šim šajās lamatās nebija iekritusi neviena citplanēta.

Šī metode balstās uz ļoti precīziem zvaigznes mērījumiem, lai fiksētu kā planēta maina zvaigznes atrašanās vietu. Mērījumiem ir jābūt ļoti precīziem un analīze ilgst vairākus gadus.

Divi astronomi no NASA JPL 12 gadus neatlaidīgi centās noķert kādu citplanētu, izmantojot astrometrijas metodi. Īpašs instruments bija uzmontēts uz Palomāras observatorijas teleskopa. Pētījumā tika analizētas 30 zvaigznes. Beidzot ilgie meklējumi ir beigušies ar veiksmīgi nomedītu citplanētu, kas noķerta tieši ar astrometrijas metodi.

"Šī metode ir laba, lai meklētu Saules sistēmai līdzīgas sistēmas, kurās varētu atrasties Zemes tipa planētas," pastāstīja astronoms Stīvens Pravdo no JPL. "Mēs atradām Jupiteram līdzīgu planētu. Zvaigzne ir daudz mazāka par Sauli. Ir pilnīgi iespējams, ka ap šo zvaigzni riņķo cietas, klinšainas planētas. Tā kā aptuveni 7 zvaigznes no 10 ir tik mazas kā šī, jādomā, ka planētas ir sastopamas krietni vien biežāk."

Atklājums apstiprina to, ka astrometrija ir spēcīga citplanētu medīšanas metode, kuru var izmantot gan ar uz Zemes, gan ar kosmosā esošajiem teleskopiem. Līdzīga tehnoloģija tiks izmantota NASA nākotnē iecerētajā projektā SIM Lite.

Jaunatklātā planēta VB 10b atrodas tikai 20 gaismas gadu attālumā Ērgļa zvaigznājā. Tas ir gāzes gigants, aptuveni 6 reizes lielāks par Jupiteru. Tā kā zvaigzne ir daudz mazāka par Sauli, planēta saņem mazāk enerģijas un ir aukstāka par mūsu Jupiteru.

Zvaigzne VB 10 ir ļoti niecīga. Tas ir M klases punduris, kura masa ir aptuveni 1/12 daļa no Saules masas. Gadiem ilgi šī bija vismazākā zināmā zvaigzne. Tagad tā ir vismazākā zināmā zvaigzne, kurai ir planēta. Lai arī zvaigzne ir daudz masīvāka par planētu, abu apkārtmērs varētu būt visai līdzīgs.

Tā kā zvaigzne ir tik maza, planetārā sistēma varētu būt Saules sistēmas miniatūra versija. Piemēram, VB 10b, kas skaitās aukstais Jupiters, atrodas no centrālās zvaigznes tik tālu cik Merkurs no Saules. Zemei līdzīgas planētas atrastos vēl tuvāk.

"Planētas ap nedaudz lielākiem M klases punduriem ir līdzīgas Jupiteram, tādēļ šīs sistēmas uzskatāmas par potenciāli ļoti labu vietu, kur meklēt Zemei līdzīgas planētas," pastāstīja pētījuma līdzautors Stjuarts Šaklans. "Astrometrija vislabāk der auksto Jupiteru meklēšanai ap jebkura izmēra zvaigznēm, tādejādi ir lielāka iespēja atrast Saules sistēmai līdzīgākas planētu sistēmas."

Divas līdz sešas reizes gadā pēdējo 12 gadu laikā Pravdo un Šaklans montēja 16 megapikseļu lādiņsaites matricu uz 5 metrus lielā Palomāras Heila teleskopa. Ar šo īpašo ierīci var fiksēt pavisam niecīgas zvaigznes atrašanās vietas izmaiņas. Planēta VB 10b iekustina zvaigzni par ārkārtīgi niecīgu daļiņu no grāda. Šādas kustības noteikšanas iespēja ir līdzvērtīga cilvēka mata izmērīšanai no aptuveni 3 kilometru liela attāluma.

Lielākā daļa uz Zemes bāzēto institūciju izmanto radiālā paātrinājuma un tranzīta metodes. Lai arī radiālā paātrinājuma metode izklausās līdzīga astrometrijai, patiesībā tā mēra zvaigznes gaismas Doplera nobīdi. Tranzīta metode nosaka planētas esamību, balstoties uz zvaigznes spožuma periodiskajām izmaiņām. NASA Kepler zonde izmanto tieši tranzīta metodi, lai meklētu Zemei līdzīgas planētas ap Saulei līdzīgām zvaigznēm.

"Šis ir aizraujošs atklājums, jo pierāda, ka planētas var būt arī ļoti niecīgām zvaigznēm," piebilda NASA citplanētu izpētes programmas vadošais zinātnieks Vīzlijs Traubs. "Tā ir norāde, ka dabai patīk veidot planētas, pat ap zvaigznēm, kuras būtiski atšķiras no Saules."