Tūkstots svecītes Kepleram

Publicēts: 7.01.2015

Ja mūsu galaktikā ir simtiem miljardiem zvaigžņu, cik daudz ir Zemei līdzīgu planētu? Lai atbildētu uz šo un vēl daudziem citiem jautājumiem, tiek izmantoti visdažādākie teleskopi gan uz Zemes, gan kosmosā. Viens no ražīgākajiem citplanētu medniekiem ir NASA Kepler teleskops, kurš, nepārtraukti vērojot vairāk nekā 150 000 zvaigznes, ir identificējis vairāk nekā 4000 planētu kandidātes. 1000 no tām planētas statuss ir apstiprināts.

Šo ievērojamo skaitli izdevās sasniegt, apstiprinot vēl astoņu kandidātu planētas statusu. Savukārt potenciālo kandidātu sarakstam tika pievienoti vēl 554 objekti, no kuriem seši ir Zemes izmēra un riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni zonā, kurā var pastāvēt šķidrs ūdens.

Triju apstiprināto planētu orbītas atrodas tādā attālumā no zvaigznēm, kuru uzskata par mums zināmo dzīvības formu pastāvēšanai piemērotu. Šajā zonā uz planētas virsmas var pastāvēt šķidrs ūdens, kurš ir obligāts priekšnoteikums Zemes dzīvības esamībai. Divas no šīm planētām ir cietās planētas, tādas kā Zeme.

"Katrs Keplera misijas datu dārgumu krātuves izpētes projekts mūs pietuvina atbildei uz jautājumu, vai mēs Visumā esam vieni paši," teica Džons Grunsfelds no NASA.

Lai noteiktu, vai planēta ir veidota no cietajiem iežiem, ūdens vai gāzes, nepieciešams noskaidrot tās izmērus un masu. Ja masa nav nosakāma tiešā veidā, zinātnieki interpretē iespējamo sastāvu, ņemot vērā planētas izmērus.

Divu tikko apstiprināto planētu - Kepler-438b un Kepler-442b - diametrs ir ne vairāk kā 1,5 reizes lielāks par Zemes diametru. Kepler-438b atrodas 475 gaismas gadu tālu un ir aptuveni par 12% lielāka nekā Zeme. Viens gads uz šīs planētas ilgst 35,2 dienas. Savukārt Kepler-422b atrodas 1100 gaismas gadu attālumā un ir par 33% lielāka nekā Zeme. Vienu orbītu ap zvaigzni šī planēta veic 112 dienās.

Gan Kepler-438b, gan Kepler-422b riņķo ap zvaigznēm, kuras ir mazākas un vēsākas nekā Saule. Tās meklējamas Liras zvaigznājā. Kepler-438b saņem par aptuveni 40% vairāk enerģijas nekā Zeme. Iespēja, ka šī planēta atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā ir 70%. Kepler-422b saņem aptuveni 2/3 no enerģijas kādu Zeme saņem no Saules. Zinātnieki uzskata, ka šīs planētas iespējas atrasties zonā, kas labvēlīga mums zināmajām dzīvības formām, ir 97%.

Pirms tam Zemei vislīdzīgākās kandidātes bija Kepler-186f, kas ir 1,1 reizi lielāka nekā Zeme un saņem 32% no enerģijas, kādu saņem Zeme, kā arī Kepler-62f, kas ir 1,4 reizes lielāka nekā Zeme un saņem 41% enerģijas.

"Katrs jauns mazo, iespējamo cieto planētu atklājums tuvina mūs īstajam Zemes tipa planētu sastopamības biežumam," teica pētījuma līdzautors Dags Kaldvels. "Nav tālu tā diena, kad mēs varēsim pateikt, cik bieži ir sastopamas Zemei līdzīgas planētas."

Šobrīd kopējais planētu kandidātu skaits ir 4175. Astoņas no jaunajām 554 kandidātēm ir 1 līdz 2 reizes lielākas nekā Zeme un atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā. Sešas no tām riņķo ap zvaigznēm, kuru temperatūra un izmērs ir līdzīgs Saules parametriem.

"Kepler teleskops ir vācis datus jau četrus gadus, tas ir pietiekami ilgi, lai mēs varētu atsijāt Zemes izmēra kandidātes, kuru orbitālais periods ir aptuveni vienu Zemes gadu ilgs," paskaidroja Fergals Mulalijs. "Mēs esam tuvāk nekā jebkad, lai atrastu Zemes dvīņumāsas, kas riņķo ap citām Saulei līdzīgām zvaigznēm. Šīs planētas mēs meklējam."

NASA, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics