TESS atklāj Zemes izmēra citplanētu dzīvībai labvēlīgajā zonā

Publicēts: 8.01.2020

Izpētot NASA TESS datus, zinātnieki ir pamanījuši Zemes izmēra citplanētu, kas riņķo ap zvaigzni TOI 700. Planēta atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā, kurā teorētiski uz planētas virsmas var pastāvēt šķidrs ūdens. TIO 700d esamību izdevās apstiprināt, izmantojot NASA Spitzer teleskopu. Šī ir viena no nedaudzajām Zemes izmēra citplanētām, kuras atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā ap savām zvaigznēm. Viena no slavenākajām ir TRAPPIST-1 sistēma. Vairākas šādas planētas ir atrastas Kepler teleskopa datos.

TESS novēro lielus debesu apgabalus, veltot vienam reģionam 27 dienas. Tas ļauj reģistrēt redzeslaukā esošo zvaigžņu spožuma izmaiņas, kas var liecināt par planētu klātbūtni.

TOI 700 ir neliela, salīdzinoši vēsa M klases zvaigzne - sarkanais punduris, kuru no Zemes šķir aptuveni 100 gaismas gadu liels attālums. Zvaigzne atrodas dienvidu puslodē redzamajā Zelta Zivs zvaigznājā. Tās masa ir aptuveni 40% no Saules masas. Virsmas temperatūra ir aptuveni uz pusi mazāka nekā Saules gadījumā. Zvaigzne bija redzama vairākos sektoros, kurus TESS novēroja misijas pirmajā gadā, tādejādi zinātniekiem ir izdevies iegūt vairākus visu triju zināmo planētu tranzītus.

Sākotnēji zvaigzne kļūdaini tika identificēta kā Saulei līdzīga, tādejādi aprēķinos planētu izmēri sanāca krietni lielāki un to virsmas temperatūras daudz augstākas. Vēlāk zinātnieki identificēja kļūdu un, veicot korekcijas aprēķinos, secināja, ka ārējā planēta izmēros līdzinās Zemei, kā arī tā riņķo apgabalā, kur temperatūra ir pietiekama, lai uz planētas virsmas varētu pastāvēt šķidrs ūdens. 11 mēnešu laikā netika reģistrēts arī neviens uzliesmojums uz zvaigznes, kas vieš cerību, ka apstākļi sistēmā varētu būt pietiekami stabili.

Zvaigznei vistuvākā planēta TOI 700b ir gandrīz tikpat liela kā Zeme. Visticamāk, ka tā ir cieto iežu planēta. Vienu orbītu ap zvaigzni tā veic 10 dienās. Vidējā planēta TOI 700 c ir aptuveni 2,6 reizes lielāka par Zemi. Tās orbitālais periods ir 16 dienas. TOI 70d ir par 20% lielāka nekā Zeme un ir vienīgā zināmā sistēmas planēta, kas atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā. Viens gads uz tās ilgst 37 Zemes dienas. Tās virsma saņem aptuveni 86% no enerģijas, kādu Zeme saņem no Saules. Tiek uzskatīts, ka visas planētas ir vērstas pret zvaigzni ar vienu un to pašu pusi, kas nozīmē, ka viena planētas puse ir nepārtraukti apspīdēta, bet otra - tīta tumsā.

Novērojumi, kas tika veikti ar Spitzer, ļāva precizēt gan planētas izmērus, gan orbitālo periodu. Tā kā TOI 700 ir spoža, atrodas salīdzinoši tuvu un līdz šim nav novērots neviens uzliesmojums, šī ir cerīga kandidāte, lai, veicot novērojumus ar teleskopiem uz Zemes, noteiktu planētu masu. Iegūtie dati palīdzētu apstiprināt, ka iekšējā un ārējā planēta ir veidota no cietajiem iežiem, bet vidējā, kā uzskata zinātnieki, ir gāzu milzis. Lielas cerības tiek liktas uz Džeimsa Veba teleskopu, ar kura palīdzību varētu izpētīt, vai TOI 700d ir atmosfēra, kā arī noteikt tās sastāvu.

Šodien tika publiskota arī ziņa, ka TESS ir atklājis pirmo citplanētu dubultzvaigžņu sistēmā. Tā ir aptumsuma maiņzvaigžņu sistēma, kur viena zvaigzne aiziet priekšā otrai un sistēmas kopējais spožums samazinās. Viena no zvaigznēm ir par 10% masīvāka nekā Saule, bet otra - vēsāka, blāvāka un tās masa ir 1/3 daļa no Saules masas.

TOI 1338b ir aptuveni 6,9 reizes lielāka nekā Zeme. Zvaigzne atrodas 1300 gaismas gadu attālumā Gleznotāja zvaigznājā, kas atrodas dienvidu puslodē. Planētas orbitālais periods ir neregulārs, svārstās no 93 līdz 95 dienām. TESS novēroja tikai tranzītu pār lielāko no zvaigznēm. Planētas orbīta varētu būt stabila vēl aptuveni 10 miljonus gadu. Tomēr tās leņķis attiecībā pret Zemi mainās un planēta būs novērojama līdz 2023.gadam. Pēc tam tā nešķērsos zvaigznes disku aptuveni astoņus gadus.

Planētas tranzītu izpētē tika izmantota brīvpieejas programma eleanor (nodēvēta par godu Karla Sagāna romāna "Kontakts" galvenajai varonei).

Arī Kepler teleskopa datos ir pamanītas vairākas planētas, kuras riņķo dubultzvaigžņu sistēmā. Lielākā daļa no 12 atklātajām planētām 10 sistēmās ir milzu planētas. Tās ir vieglāk pamanāmas, jo būtiskāk ietekmē zvaigznes spožumu.

Tā kā TESS novēro zvaigznes, pamanītas tiek ne tikai citplanētas. Piemēram, Alpha Draconis jeb Tubāns (Thuban), kas pirms aptuveni 4700 gadiem pildīja debesu ziemeļpola zvaigznes pienākumus, izrādījās aptumsuma maiņzvaigzne. Aptumsuma periodi ir ļoti īsi. Tie ilgst vidēji sešas stundas un iespējams tas ir viens no iemesliem, kādēļ zinātniekiem agrāk nebija izdevies piefiksēt, ka tā ir aptumsuma maiņzvaigzne (līdz šim bija zināms, ka tā ir dubultzvaigzne). Papildus grūtības sagādā arī tas, ka zvaigzne ir ļoti spoža. Piemēram, NASA Kepler teleskopa sensori tiktu pārgaismoti un tāpat nebūtu iespējams atklāt, ka viena zvaigzne aiziet priekšā otrai.

Sistēmas zvaigznes riņķo aptuveni 61 miljonu kilometru attālumā viena no otras. Mēs kā novērotāji atrodamies 3 grādu slīpumā attiecībā pret sistēmas orbitālo plakni, tādēļ no mūsu redzesleņķa zvaigznes pilnībā neaizsedz viena otru. Primārā zvaigzne ir 4,3 reizes lielāka nekā Saule. Tās virsmas temperatūra ir 9700 grādi pēc Celsija. Otrā zvaigzne ir aptuveni piecas reizes blāvāka, visticamāk uz pusi mazāka nekā pirmā. Tās virsmas temperatūra ir aptuveni 40% no Saules virsmas temperatūras.

Tubāns atrodas Pūķa zvaigznājā, kas Latvijā ir novērojams visu gadu. No Zemes to šķir 270 gaismas gadu liels attālums. Lai arī tā ir alfa zvaigzne, Tubāns ir tikai ceturtā spožākā Pūķa zvaigznājā.