Tatuīnas dzimšanas vietas meklējumos

Publicēts: 3.02.2014

Jaunākie pētījumi, kurus veica Bristoles universitātes zinātnieki, liecina, ka Lūka Debesgājēja dzimtā planēta Tatuīna ir veidojusies lielākā attālumā no abām zvaigznēm nekā tā patlaban atrodas Zvaigžņu karu visumā. Jāpiebilst gan, ka Zoja Leinharde un viņas vadītā pētnieku grupa analizēja nevis Tatuīnu, bet kādu citu, mūsu pašu Piena Ceļa galaktikā esošu planētu.

Kepler-34(AB)b ir planēta, kas riņķo dubultzvaigžņu sistēmā. Visumā ir maz vēl ekstrēmāku vietu, kur piedzimt planētai, par šādu sistēmu, kurā saistītas divas vai vairākas zvaigznes. Abu zvaigžņu gravitācijas spēku mijiedarbības rezultātā cieto planētu izejmateriāla bloki nepārtraukti saduras un galarezultātā pārvēršas putekļos.

Kā tad šādā sistēmā pastāv planēta?

Doktore Leinharde un viņas kolēģi no Bristoles universitātes Fizikas skolas ir izveidojuši datorsimulācijas, atveidojot planētu veidošanās scenārijus dubultzvaigžņu sistēmās. Šajos modeļos tiek analizētas fiziskās sadursmes un gravitācijas mijiedarbība starp miljons planētu veidošanās blokiem.

Zinātnieki secināja, ka lielākā daļa šādu planētu ir veidojušās daudz tālāk no sistēmas centrā esošā zvaigžņu pāra un pēc tam migrējušas centra virzienā.

"Mūsu simulācijas atklāja, ka disks ap dubultzvaigznēm ir naidīga vide pat lieliem, gravitacionāli stabiliem objektiem. Ņemot vērā sadursmju biežumu un planētu augšanas ātrumu, mēs secinājām, ka Kepler 34(AB)b būtu grūti izveidoties vietā, kur tā atrodas patlaban," pastāstīja Leinharde.

Ņemot vērā pētījumu rezultātus, šķiet, ka visas šobrīd atklātās planētas dubultzvaigžņu sistēmās, ir veidojušās tālāk no zvaigznēm un pēc tam migrējušas. Iespējams, ka vienīgais izņēmums ir Kepler 47(AB)c, kas ir vistālāk no dubultzvaigznēm riņķojošā planēta, kāda šobrīd ir atklāta.

"Planētas dubultzvaigžņu sistēmā ir dāvājušas iedvesmu daudziem zinātniskās fantastikas autoriem un filmu režisoriem. Mūsu pētījums atklāj, cik interesantas ir šīs planētas. Izpratne par to veidošanos palīdzēs Zemei līdzīgu planētu meklējumos arī dubultzvaigžņu sistēmās," piebilda Stefans Lainss.

University of Bristol

1. nelabojams tieši 3.02.2014 domāja šādi:

Šai kontekstā interesanti atcerēties Hala Klementa "Uguns ciklu". Viens no labākajiem zinātniskās fantastikas paraugiem, kāds ir lasīts.