Svina planēta

Publicēts: 7.10.2008

COROT ir atklājis masīvu, planētas izmēra objektu, kas riņķo ļoti cieši ap zvaigzni, kura ir tikai nedaudz lielāka par Sauli. Šis objekts ir tik dīvains, ka zinātnieki nav pārliecināti, vai tas jāklasificē kā planēta, vai kā neizdevusies zvaigzne.

Objektam piešķirts nosaukums COROT-exo-3b. Tas ir aptuveni tikpat liels kā Jupiters, bet masa aptuveni 21,6 reizes pārsniedz Saules sistēmas lielākās planētas masu. Tā apriņķošanas periods ap zvaigzni ir 4 dienas un 6 stundas. Saulei tuvākā planēta Merkurs vienu apli ap mūsu sistēmas centrālo zvaigzni veic 88 dienās.

"Tas ir pārsteigums, ka tik masīvs objekts riņķo tik tuvu zvaigznei," pastāstījs doktore Magali Deleiuls no Marseļas astrofizikas laboratorijas. "COROT-exo-3b patiesi ir unikāls, un mēs joprojām apspriežam tā īpašības."

Jau gandrīz 15 gadus norit ārpussaules sistēmas planētu, kuru orbitālais periods ir mazāks par 10 dienām, meklējumi. Šai laika posmā ir izdevies atrast zvaigznes, kuru masa 70 reižu pārsniedz Jupitera masu, un planētas, kuras ir vismaz 12 Jupiteri kopā. Vērtības, kas atrodas pa vidu, līdz šim nebija izdevies atklāt. Tādēļ COROT-exo-3b ir īpaši interesants eksemplārs.

Jaunatklātais objekts īsti neatbilst nedz planētai, nedz brūnajam pundurim, kas ir zvaigznei līdzīgs objekts, kura kodolā nenorit ūdeņraža kodolreakcijas, bet tam piemīt dažas zvaigznēm raksturīgas īpašības. Brūnā pundura masa svārstās no 13 līdz 80 Jupitera masām. Brūnie punduri nav saskatāmi redzamajā spektrā.

"Iespējams, ka COROT-exo-3b ir rets objekts, kuru mums vienkārši paveicās atrast," piebilda pētījuma līdzautors doktors Francois Bouchy no Parīzes astrofizikas institūta. "Tomēr tikpat labi tas varētu būt jauna planētu tipa pirmais atklātais pārstāvis, kas riņķo ap zvaigznēm, kuras ir masīvākas par Sauli. Mēs sākam domāt, ka, jo masīvāka zvaigzne, jo masīvākas planētas riņķo ap to."

Šobrīd COROT-exo-rb ir visblīvākā un vismasīvākā planēta. Tā ir vismaz divreiz blīvāka par svinu. Zinātnieki turpinās pētījumus, lai mēģinātu izprast kā šāds objekts ir radies un kā to īsti saukt - planēta, zvaigzne vai pilnīgi kaut kas jauns.