Sabiedriskā zinātne piedalās citplanētu meklējumos

Publicēts: 24.06.2021

Septiņgadīgais Migels no Pomonas Kalifornijā (ASV) labprāt izjautā savu tēvu Cēzaru Rubio par planētām un zvaigznēm. Tēvs, kas satrādā par mašīnistu, ir viens no vairākiem tūkstošiem brīvprātīgo, kas piedalās NASA sabiedriskās zinātnes projektā Planet Hunters TESS. Vairāk nekā 29 000 entuziasti no visas pasaules meklē planētas, kas riņķo ap citām zvaigznēm. Tikko publicēts pētījums par divu jaunu citplanētu atklājumu un viens no šī pētījuma līdzautoriem ir Cēzars Rubio.

Abas citplanētas riņķo ap 352 gaismas gadus attālo zvaigzni HD 152843. Tās masa līdzinās Saules masai, bet tā ir aptuveni 1,5 reizes lielāka un nedaudz spožāka.

Planēta b, kura izmēros līdzinās Neptūnam, ir 3,4 reizes lielāka nekā Zeme. Vienu orbītu ap zvaigzni tā veic 12 dienās. Ārējā planēta - c - ir aptuveni 5,8 reizes lielāka nekā Zeme, tātad izmēros tuvāka Saturnam. Tās orbitālais periods ir robežās no 19 līdz 35 dienām. Mūsu Saules sistēmā abas planētas atrastos tuvāk zvaigznei nekā Merkurs, kura orbitālais periods ir 88 dienas.

TESS ir NASA automatizētais teleskops, kurš startēja 2018.gada aprīlī. Līdz šim ir apstiprinātas vairāk nekā 100 citplanētas un vairāk nekā 2600 kandidāti gaida izvērtējumu. Savukārt projekts Planet Hunters TESS tika palaists 2018.gada decembrī, neilgi pēc pirmās TESS datu publiskošanas. Šajā projektā brivprātīgie izvērtē zvaigžņu spožuma izmaiņu līknes, meklējot citplanētu tranzītam raksturīgo līknes formu. Katru zvaigznes gaismas līkni aplūko 15 brīvprātīgie. Speciāli izveidots algoritms pēc tam atlasa tās kandidātes, kuras ir atzīmējuši vairāki entuziasti. Pēc tam Nora Aiznera no Oksfordas universitātes kopā ar pārējiem pētījuma dalībniekiem, izvērtē atlasītās līknes un izvēlas tās, kuras tiks analizētas padziļināti.

Lai arī mūsdienās dažādi skaitļošanas algoritmi arvien vairāk tiek izmantoti datu analīzē, sabiedriskās zinātnes iesaiste joprojām ir ļoti nozīmīga. Algoritmiem pagaidām ir grūti iemācīt visas iespējamās līkņu nianses, bet cilvēki pat pēc īsa apmācību kursa un bez priekšzināšanām astronomijā, veiksmīgi identificē līknes, kuru forma ir raksturīga citplanētu tranzītam.

HD 152843 gadījumā tika analizēta viena mēneša laikā iegūtā zvaigznes spožuma izmaiņu līkne. Tajā bija redzami trīs periodi, kad zvaigznes gaismas intensitāte samazinājās. Tas nozīmēja, ka ap zvaigzni riņķo vismaz viena planēta. Visi 15 brīvprātīgie atzīmēja kā minimums divus tranzītus. Tas, protams, ierindoja šo zvaigzni interesanto kandidātu sarakstā. Turpmākā izpēte un modelēšana rosināja domāt, ka ap šo zvaigzni riņķo vismaz divas planētas, no kurām iekšējā planēta ir avots diviem tranzīta notikumiem, bet ārējā - vienam.

Lai pārliecinātos, ka šie signāli patiešām liecina par citplanētu eksistenci, papildus analīze tika veikta, izmantojot citus instrumentus - HARPS-N (Lapalmas observatorija, Spānija) un EXPRES (Lovela observatorija, Arizona, ASV). Ar šo iekārtu palīdzību tiek mērīta zvaigznes pārvietošanās planētu gravitācijas ietekmes rezultātā. Šo metodi pazīst kā radiālā ātruma mērījumus, kas ļauj aprēķināt planētas masu.

Iegūtais signāls ļāva aprēķināt aptuveno planētu masu. Planēta b ir aptuveni 12 reizes masīvāka par Zemi, bet planēta c - 28 reizes masīvāka.

Abas planētas atrodas pārāk tuvu zvaigznei un ir pārāk karstas mums zināmo dzīvības formu pastāvēšanai, bet zinātnieki pieņem, ka tās abas ir gāzu milži. Tādēļ ir saprotams, ka ir lielas cerības šo planētu gāzu apvalku analīzi veikt ar Džeimsa Veba teleskopu, kura starts ieplānots 2021.gada oktobrī.

Brīvprātīgie, kas piedalījās šo planētu atklāšanā, pēc pašu vēlēšanās tika iekļauti pētījumā kā līdzautori. Viens no šiem brīvprātīgajiem ir Aleksandrs Huberts, kurš patlaban studē matemātiku un latīņu valodu, lai kļūtu par skolotāju. Līdz šim TESS Planet Hunters projektā viņš ir caurskatījis varāk kā 10 000 gaismas līkņu. Elizabete Betena no Lēvenas Beļģijā strādā apdrošināšanas biznesā un brīvajā laikā atpūšas, klasificējot TESS gaismas līknes. Jau kopš bērnības viņu aizrauj astronomija. Elizabete ir viena no pirmajām Galaxy Zoo projekta brīvprātīgajām un piedalās dažādās aktivitātēs kopš 2007.gada. Betenas kontā jau ir līdzdalība vairākos desmitos publikāciju, bet Cēzaram Rubio šī ir pirmā zinātniskā publikācija.

Ja arī tu vēlies piedalīties sabiedriskās zinātnes projektos, vairāk informācijas var atrast NASA vai Zooniverse lapās.