Planēta? Nē, plankums!

Publicēts: 10.09.2008

Zinātnieki mīl viens otru pārbaudīt. Un labi vien ir. 2008. gada sākumā viena zinātnieku grupa ziņoja par jaunas planētas atklāšanu ārpus Saules sistēmas robežām. TW Hydrae b ir desmit reižu milzīgāka par Jupiteru. Cita zinātnieku grupa pārbaudīja rezultātus un ... atklāja, ka šī planēta nemaz nav planēta, bet gan milzīgs plankums uz zvaigznes.

Astronomi domāja, ka šī jaunatklātā planēta riņķo ļoti tuvu zvaigznei. Tā atrodas tikai 6 miljonus kilometru attālumā, kas ir tikai 4% no attāluma starp Zemi un Sauli, un vienu pilnu orbītu veic 3,56 dienu laikā.

Savukārt cita astronomu grupa nolēma pārbaudīt jaunos optiskos un infrasarkanā spektra datus, lai pārbaudītu planētas radiālā ātruma signālu. Kaut kas nebija kā vajag, tādēļ viņi veica papildus testus un simulācijas uz datora. Galu galā atklājās, ka tas ir tikai milzīgs plankums uz zvaigznes. Līdzīgs visparastākajam Saules plankumam.

"Mūsu modeļi pierāda, ka aukstais plankums, kas aizņem 7% no zvaigznes virsmas un atrodas uz 54 platuma grāda, var radīt novērotās variācijas," lasāms astronomu ziņojumā.

Astronomu sabiedrība šķiet ir samierinājusies ar zaudējumu, jo TW Hydrae b jau ir pazudusi no Planet Quest atlasa. Dabai tomēr nepatīk tukšums. Astronomi turpina ārpussaules sistēmu planētu meklējumus. Pavisam nesen tika atklātas 3 jaunas planētas, palielinot kopējo atklāto skaitu līdz 309.

GJ 832 b ir aptuveni uz pusi mazāka par Jupiteru un riņķo 3,4 AV attālumā ap nelielu G klases zvaigzni, kas atrodas 16 gaismas gadu attālumā no Zemes.

HD 205739 b ir 1,37 reizes lielāka par Jupiteru. Tā riņķo ap centrālo zvaigzni 0,9 AV attālumā. Zvaigzne ir zilgani balta un aptuveni 1,22 reizes lielāka par Sauli. Planetārā sistēma atrodas 294 gaismas gadu attālumā no Zemes. Planētai ir izteikti ekscentriska orbīta. Astronomi domā, ka šajā sistēmā jābūt vēl kādai planētai.

HD 154672 b ir milzene, vismaz 5 reizes lielāka par Jupiteru. Šis gigants atrodas tikai 0,6 AV attālumā no zvaigznes, kas ir aptuveni tikpat liela kā Saule. Sistēma atrodas 213 gaismas gadu attālumā no Zemes. Planētas orbitālais periods ir 163,9 dienas.

Universe Today

1. cydonia tieši 11.09.2008 domāja šādi:

saules sistēmā mēs novērojam, ka mazas planētas ir ar cietu virsmu, lielas ir gāzveida.
    vai ir kādi novērtējumi, cik liela var būt planēta ar cietu virsmu? cik maza var būt gāzveida planēta?ko ekstra solāro planētu kontekstā nozīmē "planētas lielums"? masa vai izmērs?
    vai ar pieejamām technoloģijām ir iespējas novērtēt ekstra planētas blīvumu?

2. dzimmijs13 tieši 19.09.2008 domāja šādi:

Kaut kad agrā jaunībā par kaut ko līdzīgu laikam lasīju, ka planētas ar cietu virsmu nevarēja pārsniegt zināmu lielumu, jo tad gravitācijas spēka ietemē tās "iebrūk".