Pirmā dzīvība varēja rasties uz oglekļa planētām

Publicēts: 8.06.2016

Mūsu Zeme pamatā ir veidota no silīcija iežiem un dzelzs kodola. To klāj pavisam plāna ūdens kārtiņa, kurā čum un mudž dažādas dzīvības formas. Iespējams, ka pirmās potenciāli apdzīvojamās planētas agrīnajā Visumā bija pavisam savādākas. Jaunākais pētījums, kurā piedalījās zinātnieki no Hārvardas-Smitsona Astrofizikas centra, norāda, ka tās varēja būt oglekļa pasaules, kuru sastāvā bija grafīts, karbīdi un dimanti. Šādu pasauļu meklējumos astronomiem jālūkojas reti sastopamu zvaigžņu virzienā.

"Šis pētījums parāda, ka pat zvaigznēm, kuru sastāvā ir ļoti maz oglekļa, var būt planētas," pastāstīja pētījuma vadītāja Natālija Mašiana. "Mums ir pamats uzskatīt, ka citas dzīvības formas, līdzīgi kā Zemes gadījumā, būs veidotas uz oglekļa bāzes, kas saskan arī ar dzīvības iespējamību agrīnajā Visumā."

Visuma pirmsākumos pamatā bija sastopams ūdeņradis un hēlijs. Tobrīd praktiski nebija oglekļa, skābekļa un citu ķīmisko elementu, kas nepieciešami dzīvības pastāvēšanai. Tikai pēc tam, kad uzsprāga pirmās pārnovas, Visumā varēja sākt veidoties zvaigznes ar planētu sistēmām un, iespējams, dzīvība uz tām.

Mašiana un Avi Loebs pētīja īpašu vecu zvaigžņu klasi, kas pazīstama kā ar oglekli bagātās metālnabadzīgās zvaigznes (CEMP). Šīs klases zvaigznēs dzelzs ir aptuveni viena simtstūkstošā daļa no dzelzs koncentrācijas Saulē, kas nozīmē to, ka tās veidojās pirms smagie elementi starpzvaigžņu telpā parādījās augstākā koncentrācijā.

"Šīs zvaigznes ir fosīlijas no agrīnā Visuma laikiem," skaidroja Loebs. "Tās pētot, mēs varam noskaidrot, kā planētas un, iespējams, arī dzīvība Visumā sākās."

Lai arī CEMP zvaigznēs salīdzinājumā ar Sauli ir maz dzelzs un citu smago elementu, tajās ir vairāk oglekļa nekā atbilstoši to vecumam. Šī paaugstinātā koncentrācija varēja ietekmēt planētu veidošanos, kad oglekļa putekļu graudiņi salipa kopā un izveidojās piķa melnas pasaules.

No attāluma šīs planētas būtu grūti atšķirt no Zemei līdzīgajām. To masa un izmēri būtu tādi paši. Astronomiem nāksies pētīt citplanētu atmosfēras, lai pamanītu atšķirības. CEMP zvaigžņu planētu atmosfērā dominētu tādas gāzes kā oglekļa monoksīds un metāns.

Planētu meklēšanai varētu izmantot tranzīta metodi.

"Mēs neuzzināsim, vai tās pastāv, ja nemeklēsim," piebilda Mašiana.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

1. Adenta tieši 21.06.2016 domāja šādi:

Šis ir kaut kas unikāls :)

2. Adenta tieši 21.06.2016 domāja šādi:

vakar naktī gadījumā kaut ko līdzīgu nevarēja novērot?