Pirmā!

Publicēts: 16.09.2008

Iespējams, ka astronomiem beidzot ir izdevies nofotografēt planētu, kas riņķo ap kādu citu zvaigzni, kas līdzīga Saulei. Zvaigznes 1RXS J160929.1-210524 fotogrāfija tapusi ar Gemini North teleskopu. Planēta, kuras masa ir aptuveni astoņas reizes lielāka par Jupitera masu, atrodas 500 gaismas gadu attālumā no Zemes.

No milzu planētas līdz tās zvaigznei ir 330 reizes lielāks attālums, nekā no Zemes līdz Saulei. Neptūns, kas ir Saules sistēmas pagaidām vistālākā planēta, atrodas tikai 30 reizes tālāk no Saules nekā Zeme. Zvaigzne, kuras numurs nav viegli iegaumējams, ir līdzīga Saulei, bet daudz jaunāka.

"Pirmo reizi mēs tiešā veidā redzam planetāru objektu, kas iespējams riņķo ap kādu citu, Saulei līdzīgu zvaigzni," pastāstīja Deivids Lefrenjērs no Toronto universitātes. "Ja mums izdosies pierādīt, ka šis objekts ir saistīts ar zvaigzni, tas būs liels solis uz priekšu."

Līdz šim visi planetārie objekti, kas atrodas ārpus Saules sistēmas un kurus ir izdevies nofotografēt, nav saistīti ar kādu zvaigzni vai riņķo ap brūnajiem punduriem.

Fakts, ka planetārais objekts atrodas tik tālu no zvaigznes, ir pārsteigums un liks pārvērtēt zvaigžņu un planētu veidošanās teorētiskos modeļus. "Šis atklājums ir vēl viens pierādījums lielajai dažādībai visumā, kas liecina, ka ir sastopami vairāki planētu veidošanās mehānismi," piebilda profesors Rejs Džeijavardans.

Spektrālā analīze liecina, ka šis milzīgais objekts ir pārāk auksts, lai būtu zvaigzne vai brūnais punduris. Objekta temperatūra ir aptuveni 1500oC.

Iespējams, ka tā ir tikai sagadīšanās, ka potenciālā planēta atrodas netālu no zvaigznes. Būs vajadzīgi aptuveni divi gadi, lai pierādītu, ka zvaigzne un planēta ir savstarpēji saistītas. "Ir pāragri apgalvot, ka objekts noteikti riņķo ap zvaigzni," teica Lefrenjērs.

Pētījuma līdzautors Martens fon Kerkvijks aprakstīja izmantoto meklēšanas metodi - "mēs pētījām jaunas zvaigznes. Ap tām esošie planetārie objekti nav paspējuši atdzist un ir salīdzinoši spoži."

Gemini observatory

1. Vulpo tieši 16.09.2008 domāja šādi:

Tas ir dievišķs mēģinājums padarīt astrozinātni interesantu plašākām tautas masām :)

2. Vulpo tieši 16.09.2008 domāja šādi:

Sasodīts! Iepriekšējais komentārs bija domāts rakstam "Hubble novēro mistisku objektu".

3. lasens tieši 16.09.2008 domāja šādi:

Senos laikos dieva deeli miileejaas ar cilveeku meitaam...

4. NixN tieši 17.09.2008 domāja šādi:

lasens, ko Tu pīpē?...

5. antons tieši 17.09.2008 domāja šādi:

Senos laikos dieva deeli miileejaas ar cilveeku meitaam....

Te domāta grieķu tautas taisīšana ar genocīda metodi. Bandīti ajavi, kuri nāca no Ēģiptes valdošām aprindām un sauca sevi par dievišķiem, izkāva rietumu baltu virus un ar baltu sievietēm taisīja savu tautu.

Un nekā astronomiska. Tikai pliks genocīds. Līdzīgi radās latīņi, ģermāņi(vācieši) sakši,poļi,čehi,anglosakši un visbeidzot krievi, bet uz austrumbaltu tautu rēķina.

6. Lasens tieši 17.09.2008 domāja šādi:

Es piipeeju - Kent :)es izklausos peec pamuljkja? :)

7. dziviba tieši 17.09.2008 domāja šādi:

un ja ir saule, tad kkur ir ari dziviba!

8. dzimmijs13 tieši 18.09.2008 domāja šādi:

Astoņas reizes lielāka par Jupiteru? Tas nozēmē, ka šī planēta var kalpot par hipotētisko Mikromega dzimto planētu.

9. NixN tieši 18.09.2008 domāja šādi:

lasens, izklausijās pēc pilnīgi bezsakara galīgi ne pa raksta tēmu, vot i radās jautājums... nekā personīga ;)