Piena Ceļā varētu būt miljardiem Zemei līdzīgu planētu

Publicēts: 17.02.2009

Pēdējo 20 gadu laikā ir atklātas vairāk kā 300 planētas, kas riņķo ap citām zvaigznēm. Lielākā daļa ir milzīgi gāzu vai ledus giganti. Tikai dažas no šīm planētām ir tā saucamās "superzemes". Uzlabojoties tehnoloģijām, iespējams izdosies atbildēt uz jautājumu - vai visumā ir Zemei līdzīgas planētas, uz kurām varētu būt dzīvība.

Alans Boss no Kārnegī zinātnes institūta Vašingtonā, uzskata, ka Piena Ceļa galaktikā ir miljardiem Zemei līdzīgu planētu. Viņš ir pārliecināts, ka NASA Kepler projekta ietvaros tiks atklātas pirmās šāda tipa planētas, uz kurām varētu pastāvēt dzīvība.

"30 gaismas gadu attālumā no Saules atrodas vairāki desmiti Saulei līdzīgu zvaigžņu. Ap pusi no šīm zvaigznēm varētu riņķot Zemei līdzīgas planētas," piebilda Boss. Vai tur varētu būt dzīvība? "Ja jums ir dzīvībai derīga planēta un jūs ļaujat tai attīstīties dažus miljardus gadu, tad nevar izslēgt, ka tur izveidosies kaut kādas dzīvības formas." Boss gan uzskata, ka lielākajā daļā gadījumu uz šīm planētām varētu būt attīstījušās vienkāršākās dzīvības formas.

Alans Boss apsver iespēju ne tikai atrast šādu planētu, izmantojot jaudīgākus teleskopus, bet pat nosūtīt uz to automatizētu kosmosa kuģi, kas nofotografētu šo planētu. Jāņem gan vērā, ka gadījumā, ja planēta atrodas aptuveni 30 gaismas gadu attālumā, datus varētu saņemt tikai pēc aptuveni 2000 gadiem.

NASA Kepler misija būs pirmais teleskops, kurš paredzēts Zemei līdzīgu un pat mazāku planētu meklēšanai. Kosmosa kuģa starts paredzēts 2009. gada 9. martā. Projekta ietvaros 0,95 metru teleskops novēros aptuveni 100 000 zvaigžņu.

EurekAlert