Parastā citplanēta Corot-9b

Publicēts: 25.03.2010

Izmanotjot CoRoT zondi un ESO HARPS instrumentu, zinātnieki ir atklājuši pirmo "parasto" citplanētu, kuru iespējams izpētīt ļoti detalizēti. Planēta Corot-9b riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni, kas atrodas 1500 gaismas gadu attālumā Čūskas zvaigznājā.

"Tā ir parasta, normāla citplanēta, gluži tāda pati, kādas mēs esam atraduši jau dučiem, bet tā ir pirmā, kuras īpašības ir iespējams izpētīt ļoti detalizēti," teica Klēra Moto, viena no 60 astronomiem, kas piedalījās pētījumā. "Tai ir lemts kļūt par citplanētu Rozetas akmeni."

"Corot-9b ir pirmā citplanēta, kas tiešām atgādina Saules sistēmas planētas," piebilda pētījuma vadītājs Hans Dīgs. "Tā ir Jupitera izmēru planēta, kas riņķo ap zvaigzni tādā attālumā kā Merkurs no Saules."

"Tāpat kā mūsu milzu planētas Jupiters un Saturns, šī planēta pārsvarā sastāv no ūdeņraža un hēlija," teica viens no komandas astronomiem Tristans Giljo. "Tās sastāvā varētu būt arī citi elementi - ūdens un cieti ieži augstas temperatūras un spiediena apstākļos."

Corot-9b šķērso zvaigznes disku reizi 95 dienās. Tranzīts ilgst aptuveni 8 stundas, kuru laikā astronomi var pētīt planētu.

"Mēs esam ieguvuši daudz informācijas no Corot-9b, vairāk nekā no līdzīga tipa jau agrāk atklātām citplanētām," teica Didjērs Kvelozs. "Tā varētu pavērt jaunas iespējas vidēju un zemu temperatūru planētu atmosfēru izpētei, un jo īpaši ļaut analizēt zemā temperatūrā notiekošos ķīmiskos procesus."

Līdz šim ir atklātas vairāk kā 400 citplanētas, no kurām 70 izmantojot tieši tranzīta metodi. Corot-9b ir ļoti īpaša, jo tās attālums līdz zvaigznei ir aptuveni 10 reizes tālāks nekā citām, ar šo metodi atklātajām citplanētām. Arī temperatūra ir mērenāka. Gāzveida virsmas temperatūra varētu būt no 160oC līdz -20oC ar minimālu atšķirību starp dienas un nakts pusi. Planētas masa varētu būt aptuveni 80% no Jupitera masas.