Nofotografēta citplanētas kandidāte ap Saulei līdzīgu zvaigzni

Publicēts: 4.12.2009

Zinātniekiem, izmantojot jaunāko planētu medību ieroci HiCIAO, ir izdevies nofotografēt blāvu zvaigznes GJ 758 kompanjonu, kas varētu izrādīties citplanēta, kas riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni.

Planētas masa 10-40 reizes pārsniedz Jupitera masu, tā kā GJ 758 B ir vai nu gāzes gigants vai viegls brūnais punduris. Objekts ap zvaigzni riņķo pa orbītu, kas ir nedaudz lielāka par Neptūna orbītu. Reģistrētā virsmas temperatūra 600K apmērā liecina, ka tas varētu būt visaukstākais nofotografētais objekts, kas riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni,

Šobrīd ir zināmas vairāk kā 400 citplanētas. Lielākā daļa no tām ir atklāta ar netiešām metodēm, analizējot planētas ietekmi uz zvaigznes spožumu vai kustību. Tiešā veidā nofotografēt citplanētu ir ārkārtīgi grūti. Pamēģiniet nofotografēt jāņtārpiņu, ka sēž pie 300 W prožektora vairāku kilometru attālumā no jums. Zvaigznes ir neskaitāmas reizes spožākas nekā planētas. Tomēr, kad neiespējamais ir paveikts, iegūtā informācija ir ļoti vērtīga, jo palīdz ieraudzīt planētas orbītu, noteikt tās temperatūru un atmosfēras sastāvu.

Jaunā citplanētas kandidāte GJ 758 B tika atklāta un nofotografēta ar 8 metru Subaru teleskopu, kas atrodas Mauna Kea kalnā Havaju salās. Skaidrāka attēla iegūšanai tika izmantota adaptīvās optikas tehnoloģija.

Zvaigzne GJ 758 atrodas Liras zvaigznājā. Izmantojot specifisku tehnoloģiju - angulāro diferenciālo fotografēšanas metodi ADI - zinātniekiem izdevās novākt zvaigznes spožo auru un ieraudzīt tikko manāmo GJ 758 B punktiņu.

Līdz šim, izmantojot tiešo metodi, ir nofotografētas desmit iespējamās citplanētas. Visos gadījumos tās nebija Saules sistēmai līdzīgas zvaigžņu sistēmas. Vai nu planētu orbītas bija ārkārtīgi lielas, objektu temperatūra krietni vien augstāka (~1000 K), vai nu zvaigznes pilnībā atšķīrās no Saules - A un M klases zvaigznes.

Salīdzinot ar citiem objektiem, GJ 758 B ir daudz līdzīgāka mūsu Saules sistēmas planētām. Tā riņķo ap Saulei līdzīgu zvaigzni. Attālums no objekta līdz zvaigznei ir salīdzināms ar attālumiem Saules sistēmā. Planētas temperatūra ir 550-640 K.

"Tāda temperatūra atbilst cepeškrāsnij, kas darbojas uz pilnu jaudu, vai arī Merkura dienas puses temperatūrai," stāstīja doktors Kristiāns Tālmans no Maksa Planka astronomijas institūta. "Tādēļ mēs varam teikt, ka GJ 758 B ir aukstākais Saulei līdzīgas zvaigznes pavadonis, kuru izdevies nofotografēt."

Saules sistēmas ārējā planēta Neptūns saņem tikai 1/900 daļu no Saules gaismas, kura sasniedz Zemi. Tā virsmas temperatūra ir nieka 70K. Tā kā GJ 758 B atrodas aptuveni tikpat tālu no zvaigznes, augstā temperatūra liecina, ka planēta joprojām saraujas. Tas ir evolūcijas posms gāzes giganta attīstībā, kad gravitācijas enerģija tiek pārvērsta siltumā. Jo lielāka planēta, jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai tā sasniegtu termālo līdzsvaru. "Tādēļ mēs nevaram noteikt precīzi objekta masu. Noteiktais infrasarkanais starojums var nākt no 700 miljons gadu vecas planētas, kuras masa ir vismaz 10 Jupiteru masas kopā, bet tikpat labi arī no 8700 miljons gadu vecas planētas, kuras masa ir līdzvērtīga 40 Jupiteriem," skaidroja doktors Markuss Jansons no Toronto universitātes. Tā kā zvaigznes un planētas veidojas vienā laikā, šo jautājumu palīdzēs atrisināt zvaigznes vecuma noteikšana, kurai ir nepieciešams savākt papildus datus.

GJ 758 B tika atklāta divos savstarpēji neatkarīgos novērojumos 2009. gada maijā un augustā. Attēlos skaidri redzams, ka GJ 758 B un centrālā zvaigzne ir saistīti objekti. Zvaigznei GJ 758 raksturīga īpatnējā kustība. GJ 758 B pārvietojas kopā ar zvaigzni.

Augustā iegūtajā fotogrāfijā redzams vēl viens objekts, kas atrodas tuvāk zvaigznei. Iespējams, ka tā ir otra citplanēta - GJ 758 C. Ir nepieciešami papildus novērojumi, lai apstiprinātu, ka arī šis objekts ir saistīts ar zvaigzni.

"Izskatās daudzsološi," piebilda Kristiāns Tālmans. "Ja tas tiešām ir otrs kompanjons, tad visticamāk GJ 758 B un C ir jaunas planētas nevis veci brūnie punduri. Sistēma, kurā šādā konfigurācijā atrodas brūnie punduri, ilgi nevar pastāvēt."

HiCIAO instrumentu gaida piecu gadu ilgs kosmosa sistemātiskas izpētes periods. Projekta ietvaros tiks meklētas citplanētas un protoplanetārie diski.

"Fantastiskais GJ 758 B atklājums, nododot instrumentu ekspluatācijā, liecina, ka tas ir izcilā stāvoklī, lai stātos pretī grūtajam uzdevumam," teica profesors Tomass Henigs.

Max-Planck-Institut für Astronomie