Nepareizais vējš

Publicēts: 23.01.2018

Karstie jupiteri ir citplanētu tips, kur planēta izmēros atgādina Saules sistēmas gāzu planētu Jupiteru, bet atrodas daudz tuvāk zvaigznei. To orbitālais periods jeb gads uz planētas ilgst ne vairāk kā dažas Zemes dienas. Lielākoties pret zvaigzni ir vērsta viena planētas puse, bet otra atrodas pastāvīgā tumsā. Līdz ar to nav nekāds pārsteigums, ka karstākā ir "dienas" puse. Teorētiskie modeļi un praktiskie novērojumi liecina, ka uz šādām planētām ekvatoriālajā apvidū ir novērojams spēcīgs vējš, kurš pūš austrumu virzienā un nobīda karstāko punktu uz austrumiem no planētas diska centra.

Tomēr CoRoT-2b neatbilst modeļiem. Karstākais punkts uz šīs citplanētas atrodas uz rietumiem no centra. Šādus rezultātus ieguva pētnieku grupa, izmantojot NASA Spitzer teleskopu.

"Mēs pirms tam pētījām deviņus citus karstos jupiterus - milzu planētas, kas riņķo ļoti tuvu zvaigznei. Visos gadījumos vējš pūta austrumu virzienā," skaidroja Nikolass Kovans no Makgila universitātes. "Tagad daba mums ir piespēlējusi mīklu. Uz šīs planētas vējš pūš nepareizā virzienā. Tā kā izņēmumi parasti apstiprina likumsakarības, mēs ceram, ka turpmākā šīs planētas izpēte palīdzēs labāk izprast karstos jupiterus."

CoRoT-2b ir citplanēta, kuru atklāja CoRoT misijas ietvaros pirms aptuveni 10 gadiem. Tā atrodas aptuveni 930 gaismas gadu attālumā no Zemes. Lai arī turpmākajos gados ir atklātas daudzas jaunas citplanētas, tai skaitā arī karstie jupiteri, CoRoT-2b turpina piesaistīt astronomu uzmanību ar intriģējošām īpašībām - milzīgo izmēru un mīklaino emisijas spektru.

"Abi šie parametri norāda, ka šī karstā jupitera atmosfērā notiek kaut kas neparasts," piebilda pētījuma vadītāja Līza Danga.

Pētnieki ir izvirzījuši trīs iespējamās hipotēzes šādam neparastam karstā punkta novietojumam, bet katra no tām rada jaunus jautājumus. Viena iespēja ir, ka planēta ap savu asi griežas lēnām un viena "diena" uz tās ir garāka nekā "gads". Tādā gadījumā varētu veidoties vēji, kas pūš rietumu virzienā. Šādā gadījumā nāktos pārskatīt tuvu esošas planētas un zvaigznes gravitācijas mijiedarbības teoriju. Iespējams, ka planētas atmosfēra mijiedarbojas ar planētas magnētisko lauku un tādejādi mainās vēja virziens. Ja šī hipotēze izrādītos pareiza, CoRoT-2b ir unikāla iespēja pētīt planētas magnētisko lauku. Trešā iespēja varētu būt, ka planētas austrumu pusi klāj biezi un tumši mākoņi, bet šāda hipotēze nozīmētu, ka līdz šim izstrādātie atmosfēras rotācijas modeļi nav korekti.

"Mums vajag vairāk informācijas, lai atbildētu uz šiem jautājumiem," teica Danga. "Par laimi Džeimsa Veba teleskops, kura starts ieplānots nākamgad, varētu mums palīdzēt. Tā gaismas savākšanas spēja būs 100 reizes lielāka nekā Spitzer teleskopam, kas nozīmē, ka mēs varēsim iegūt tādus datus, kādi agrāk nebija iespējami."

McGill University / McGill Space Institute