Kepler katalogs papildināts ar jauniem kandidātiem

Publicēts: 21.06.2017

219 jauni planētu kandidāti, no kuriem 10 ir Zemei līdzīga izmēra planētas, kas riņķo ap savām zvaigznēm zonā, kurā iespējama šķidra ūdens esamība uz planētas virsmas - par tik daudz vienībām ir palielinājies NASA Kepler kosmiskā teleskopa komandas sagatavotais un publiskotais planētu kandidātu katalogs. Jaunākie dati tika paziņoti 2017.gada 20.jūnijā. Šis ir detalizētākais potenciālo citplanētu katalogs, kurā apkopoti Kepler misijas pirmo četru gadu laikā savāktie dati. Šis ir arī pēdējais papildinājums Gulbja zvaigznāja apgabalam.

Publiski pieejamajā NASA Citplanētu arhīvā tagad ir atrodami 4034 planētu kandidāti, kuri atrasti Kepler misijas ietvaros. No tiem 2335 jau ir apstiprinātas citplanētas. No aptuveni 50 Zemes izmēra kandidātiem, kas atrodas mums pazīstamām dzīvības formām labvēlīgajā zonā, vairāk nekā 30 ir apstiprināti.

Kepler planētu katalogs tiks izmantots turpmākajiem pētījumiem, lai identificētu planētu demogrāfiju Piena Ceļa galaktikā.

"Kepler dati ir unikāli, jo šis ir vienīgais katalogs, kurā atrodama Zemei līdzīgo planētu populācija," skaidroja Mario Perezs. "Izprotot to sastopamības biežumu galaktikas ietvaros, iespējams iegūt informāciju, kas palīdzēs veidot turpmākās NASA misijas, kuru mērķis būtu tiešā veidā nofotografēt Zemei līdzīgu planētu."

Kepler teleskops meklē planētas, izmantojot tranzīta metodi, kuras pamatā ir zvaigznes kopējās gaismas intensitātes samazināšanās gadījumā, kad spīdekļa disku šķērso planēta.

Šis jau ir astotais Kepler kataloga papildinājums, kas izveidots, atkārtoti apstrādājot primārās misijas pirmajos četros gados savāktos datus. Dati palīdzēs zinātniekiem noteikt, kāda ir planētu grupu demogrāfija mūsu galaktikā.

Lai pārliecinātos, ka daudzas planētas nav nepamanītas, komanda datos "iejauca" pašu veidotas tranzītu simulācijas un noteica, cik no tām tika korekti identificētas kā planētas. Tad viņi pievienoja datus, kas it kā nāca no planētas, bet patiesībā bija viltus signāls, un noteica, cik bieži šie viltus signāli tika identificēti kā planētas. Šis darbs ļāva noskaidrot, kura tipa planētas iespējams ir identificētas par daudz, bet kuras par maz, izmantojot Kepler komandas datu apstrādes metodes.

"Šis rūpīgi izvērtētais katalogs ir pamats, lai rastu atbildes uz vienu no visintriģējošākajiem jautājumiem astronomijā - cik daudz Zemei līdzīgu planētu ir galaktikā," piebilda Kepler komandas zinātniece un pētījuma vadītāja Sjūzena Tomsone.

Izmantojot šo katalogu, kāda pētnieku grupa ir izpētījusi mazās planētas un noteikusi, ka tās iedalāmas divās grupās. Vienā no tām ietilpst Zemei līdzīgās planētas ar cietu virsmu, otrā - par Neptūnu mazākas gāzu planētas. Tikai dažas planētas ietilpa kaut kur pa vidu starp šīm divām grupām.

Šī pētnieku grupa izmantoja W.M.Keck observatorijas teleskopu Havaju salās, lai precīzi izmērītu 1300 Keplera redzes laukā esošo zvaigžņu diametrus, lai labāk identificētu 2000 Kepler atklāto planētu izmērus.

"Mēs domājam, ka šo planētu klasifikācijas pētījumu var pielīdzināt jaunu dzīvnieku sugu identifikācijai bioloģijā," skaidroja pētījuma vadītājs Bendžamins Fultons no Havaju universitātes. "Atrast divas atšķirīgas citplanētu grupas nozīmē to pašu kā identificēt, ka zīdītāji un ķirzakas ir divi atšķirīgi zari dzīvības kokā."

Šķiet, ka Zemes tipa planētas ar cietu virsmu lielākoties ir aptuveni par 75% lielākas nekā Zeme. Aptuveni puse no šīm planētām, pagaidām neizprotamu iemeslu dēļ, ir piesaistījusi hēliju un ūdeņradi, kas dramatiski palielina to izmērus, tādejādi vairāk atgādinot Neptūnu.

Misijas pagarinājuma ietvaros Kepler turpina novērot citus debesu apgabalus, meklējot planētas un analizējot interesantus astronomiskus fenomenus gan tālās zvaigžņu kopās, gan Saules sistēmas tuvumā.