Karstā citplanētiešu valstība

Publicēts: 17.09.2009

Cilvēks pārāk komfortabli nejustos, aizbraucis ciemos pie iespējamajiem COROT-7b iedzīvotājiem, bet šobrīd vismaz ir apstiprinājies, ka tā ir cieta, Zemei līdzīga planēta, kas atrodas nieka 500 gaismas gadu attālumā Vienradža zvaigznājā. Ja nebijāt vēl ieplānojuši, kurp doties nākamajā atvaļinājumā, varat izmēģināt šo ugunīgo planētu.

2009. gada sākumā ESA paziņoja, ka ir atklāta mazākā citplanēta, kura, pilnīgi iespējams, ir cieta, klinšaina, Zemei līdzīga planēta. Šobrīd, pēc ilgstošiem pētījumiem, ir izdevies noskaidrot, ka tā tiešām ir pirmā Zemes tipa planēta ārpus Saules sistēmas.

COROT-7b riņķo ap jauka nosaukuma īpašnieci TYC 4799-1733-1, kura, lai atvieglotu dzīvi, ir nodēvēta par COROT-7. Zvaigzne atrodas Vienradža zvaigznājā, aptuveni 500 gaismas gadu attālumā. COROT-7 ir nedaudz mazāka un vēsāka nekā Saule. Tās vecums ir tikai 1,5 miljardi gadu.

Reizi 20,4 stundās zvaigznes gaisma nedaudz pavājinās. Šis "aptumsums" ilgst aptuveni stundu. Vaininiece ir neliela planēta, kas riņķo ap zvaigzni 2,5 miljons kilometru attālumā. Mūsu Saules sistēmas Saulei vistuvākā planēta Merkurs atrodas aptuveni 23 reizes tālāk no Saules. COROT-7b rādiuss ir aptveni par 80% lielāks nekā Zemes rādiuss.

Lai uzzinātu, cik tad precīzi sver mazākā no citplanētām, zinātniekiem nācās iedarbināt visprecīzāko planētu medību ieroci - HARPS spektrogrāfu, kas uzmontēts uz ESO 3,6 metru teleskopa Čīlē.

"Lai arī HARPS ir nepārspējams mazu citplanētu medībās, COROT-7b bija tik ciets rieksts, ka mums vajadzēja šo objektu novērot 70 stundas," teica pētījuma līdzautors Fransuā Bošī.

Izanalizējot iegūtos datus, zinātnieki secināja, ka planētas masa piecas reizes pārsniedz Zemes masu. Neptūna masa pārsniedz mūsu planētas masu 17 reizes. Tādejādi COROT-7b tiek ierindota "superzemju" kategorijā. Planētas blīvums ir ļoti tuvs Zemes blīvumam, tādēļ visai pamatotas ir aizdomas, ka tā ir cieta, klinšaina planēta.

COROT-7b ir ievērojama arī ar to, ka tā ir vistuvāk zvaigznei riņķojošā citplanēta. Tās ātrums ir aptuveni 750 000 km/h, kas ir aptuveni 7 reizes lielāks ātrums kā Zemei ap Sauli.

"Patiesībā COROT-7b ir tik tuvu, ka atgādina Dantes elli, kur dienas pusē valda aptuveni 2000oC liels karstums, bet nakts pusē temperatūra noslīd līdz -200oC," teica projekta vadītājs Didjērs Kvelozs.

HARPS nepārspējamo precizitāti un izcilās mednieka spējas apstiprina arī fakts, ka, pētot COROT-7b, zinātnieki ir atklājuši vēl vienu citplanētu šajā sistēmā. Tā ir nedaudz tālāk no zvaigznes un lielāka nekā 7b. Pilnu apli ap zvaigzni šī planēta veic 3 dienās un 17 stundās. Tās masa aptuveni 8 reizes pārsniedz Zemes masu, kas to arī ierindo "superzemju" kategorijā. Atšķirībā no COROT-7b, šī citplanēta nešķērso zvaigznes disku, tādēļ nav nosakāms tās rādiuss. Nezinot rādiusu, nevar noteikt planētas blīvumu.

COROT-7 ir pirmā sistēma, kurā ir atrastas divas, īsa rotācijas perioda citplanētas, kuru izmēri ir daudz tuvāki Zemei.