Iznīcībai nolemtā planēta

Publicēts: 2.03.2010

Starptautiska astrofiziķu grupa noskaidrojusi, ka masīvu planētu, kura atrodas ārpus Saules sistēmas, iznīcina zvaigzne, ap kuru tā riņķo. Šis atklājums ne tikai izskaidro planētas milzīgo masu un to, kas notiek ar planētu, bet tā ir unikāla iespēja vērot, kā planēta izdzīvo savas dzīves pēdējo posmu.

"Šī ir pirmā reize, kad astronomi ir liecinieki planētas nāves maršam," teica profesors Duglass Lins.

Pētījumu vadīja Šunlin Lī no Ķīnas Nacionālās astronomiskās observatorijas. Lī kopā ar pārējiem astronomiem izanalizēja datus un secināja, ka zvaigznes gravitācija izraisījusi planētas uzpūšanos.

WASP-12b tika atklāta 2008. gadā. Tā ir viena no noslēpumainākajām citplanētām, kādas atklātas aptuveni 15 gadus ilgajā laika periodā. Tā riņķo ap Vedēja zvaigznāja zvaigzni, kuras masa ir līdzvērtīga Saules masai. Planēta ir gāzu milzis. Atšķirībā no Saules sistēmas gāzu milžiem Jupitera un Saturna, WASP 12-b riņķo ļoti cieši ap zvaigzni - 75 reizes tuvāk nekā Zeme ap Sauli. Tā ir arī daudz lielāka par teorētiskajos modeļos aprēķināto. Tās masa gandrīz par 50% pārsniedz Jupitera masu un tilpums aptuveni 6 reizes pārsniedz Jupitera tilpumu. Tā kā planēta atrodas ļoti tuvu zvaigznei, virsma, kura vērsta pret zvaigzni, sakarst līdz 2500oC.

Jau agrāk zinātniekiem bija aizdomas, ka šo neparasto izmēru rada kāda ārēja spēka iedarbība. Zvaigznes pievilkšanās spēks ir pietiekami spēcīgs, lai radītu šādu efektu.

Zemes un Mēness savstarpējās pievilkšanās rezultātā veidojas paisums un bēgums. WASP-12b ir tik tuvu zvaigznei, un šie spēki ir ārkārtīgi milzīgi, tādēļ planētas forma vairāk atgādina regbija bumbu.

Gravitācijas spēki ne tikai izmaina planētas formu, bet arī rada berzi tās iekšienē. Tā savukārt rada karstumu, un planēta izplešas.

"Šis ir pirmais pierādījums, ka iekšējā uzkaršana izraisa planētas uzpūšanos," skaidroja Lins.

WASP-12b dzīve drīz noslēgsies. Izmērs ir tās problēma. Planēta ir tik ļoti uzpūtusies, ka nespēj pretoties zvaigznes pievilkšanās spēkam.

"WASP-12b zaudē masu aptuveni sešus miljardus metrisko tonnu sekundē. Šādā ātrumā zvaigzne planētu iznīcinās aptuveni 10 miljons gadu laikā. Tas šķiet ilgs laiks, bet astronomiskajos mērogos tas ir mirklis. Planēta dzīvos 500 reizes īsāku mūžu nekā Zemes pašreizējais vecums," piebilda Lins.

Materiāls, kuru zvaigzne velk prom no planētas, nenonāk tiešā veidā uz zvaigznes, bet veido akrēcijas disku. Rūpīga WASP-12b orbītas analīze liecina, ka diskā varētu atrasties vēl viena, mazākas masas planēta, kas varētu būt lielāka par Zemi - tā dēvētā superzeme.

Kavli Foundation