Hēlijs WASP-107b atmosfērā

Publicēts: 7.05.2018

Kad uz Zemes un Saules sistēmā būs izsmeltas visas hēlija rezerves, varēs doties uz WASP-107b, kuras atmosfērā Habla teleskops ir palīdzējis atklāt hēliju. Šis ir pirmais gadījums, kad šo elementu ir izdevies konstatēt citplanētas atmosfērā. Pētījumos, kurus vadīja Džesika Speika no Ekseteras universitātes (Lielbritānija), tika analizēts planētas spektrs insfrasarkano staru diapazonā, izmantojot Habla teleskopa plaša lauka kameru (WFC3).

"Hēlijs ir otrs visbiežāk sastopamais elements Visumā aiz ūdeņraža. Tas ir viena no galvenajām Saules sistēmas planētu Jupitera un Saturna sastāvdaļām. Tomēr citplanētu atmosfērās līdz šim nebija izdevies atrast hēliju, lai gan tas tika rūpīgi meklēts," skaidroja Speika.

Zinātnieki analizēja WASP-107b atmosfēras spektru infrasarkano staru diapazonā. Šī ir tranzitējoša citplanēta, kas nozīmē, ka tā šķērso zvaigznes disku. Nosakot zvaigznes spektru infrasarkano staru diapazonā un salīdzinot ar to, kas tiek iegūts, planētai šķērsojot zvaigznes disku, iespējams izskaitļot, kādi elementi ir sastopami planētas atmosfērā. Agrākie citplanētu atmosfēru pētījumi ir veikti ultravioleto staru un optiskajā spektra daļā. Speikas komandas atklājums pierāda, ka tālo pasauļu atmosfēras iespējams pētīt arī garākos viļņos.

"Spēcīgais hēlija signāls demonstrē jaunu metodi, kas ir pielietojama, lai pētītu citplanētu ārējos atmosfēras slāņus," paskaidroja Speika. "Šobrīd izmantotās metodes, kas analizē ultravioleto spektra daļu, ir pielietojamas tikai tuvākajām citplanētām. Mēs zinām, ka Zemes atmosfēras augšējos slāņos atrodams hēlijs un šī jaunā metode var palīdzēt atklāt atmosfēru ap Zemes tipa citplanētām, kas ir ļoti grūti, izmantojot esošās tehnoloģijas."

WASP-107b raksturīgs ļoti zems blīvums. Tā ir aptuveni tikpat liela kā Jupiters, bet citplanētas masa ir nieka 12% no Saules sistēmas milzu planētas masas. Planēta atrodas 200 gaismas gadu attālumā no Zemes. Orbitālais periods ap zvaigzni ilgst tikai 6 dienas, kas nozīmē, ka planēta atrodas ļoti tuvu zvaigznei. WASP-107b pieder tā dēvētajiem karstajiem jupiteriem. Atmosfērā konstatētā hēlija daudzums liek domāt, ka planētas atmosfēras ārējie slāņi ir ļoti uzpūsti un plešas vairāku tūkstošu kilometru augstumā. Planētas gravitācija nespēj efektīvi noturēt šos ārējos slāņus un gāzes aizplūst kosmosā. Tiek lēsts, ka katrus miljards gadus, WASP-107b zaudē 0,1 līdz 4% no kopējās atmosfēras masas.

The Hubble Space Telescope