Gliese 581g šaubu ēnā

Publicēts: 15.10.2010

Septembra beigās Kalifornijas universitātes astronomi Stīvena Vogta vadībā paziņoja, ka ir atklājuši Zemei līdzīgu citplanētu, kura riņķo ap sarkano punduri aptuveni 20 gaismas gadu attālumā. Tā ir kļuvusi par vienu no populārākajām tēmām dažādos medijos.

Gliese 581g ir aptuveni 3 reizes masīvāka par Zemi. Tā ir cietas virsmas planēta, kura riņķo ap zvaigzni dzīvībai labvēlīgajā zonā, kurā valodošie apstākļi pieļauj šķidra ūdens eksistenci uz planētas virsmas. Planētas orbīta ap zvaigzni jeb viens gads ilgst 37 Zemes dienas.

Vogta vadītā komanda paziņoja arī par otras planētas - f - atklāšanu. Tās masa 7 reizes pārsniedz Zemes masu, un viens gads uz tās ilgst 433 dienas, kas nozīmē, ka citplanēta atrodas salīdzinoši tālu no zvaigznes un saņem maz siltuma un gaismas.

Astronomu komanda izmantoja Keck I teleskopa HIRES un ESO HARPS instrumentu mērījumus. HIRES novērojumi tika veikti jau 11 gadus, bet HARPS - 4 gadus.

Nevar noliegt, atklājums ir patiesi fantastisks. Lai arī neviens neapgalvo, ka uz šīs planētas eksistē dzīvība, fakts, ka tiek atklāta Zemes izmēra planēta, norāda uz to, ka Visumā bez mums varētu būt vēl kādas dzīvas būtnes, iespējams, ka pat saprātīgas.

Tomēr pār Vogta atklājumu klājas šaubu ēna, jo astronoms Frančesko Pepe no Ženēvas observatorijas, kurš ilgstoši strādā ar HARPS datiem, pastāstīja, ka viņa vadītajai komandai nav izdevies apstiprināt Gliese 581g eksistenci, nedz arī f planētu.

Ženēvas observatorijas komanda Maikla Meijera vadībā 2009. gadā paziņoja par planētas e eksistenci Gliese 581 sistēmā. Tās masa ir tikai 1,9 reizes lielāka par Zemes masu. Šī planēta riņķo ļoti cieši ap zvaigzni. Viens gads uz tās ilgst 3,15 dienas.

"Kopš Meijera paziņojuma 2009. gadā, mēs esam ieguvuši vēl aptuveni 60 Gliese 581 sistēmas mērījumus, kas kopā ar iepriekšējiem sastāda 180 mērījumus 6,5 gadu ilgā periodā," pastāstīja Pepe. "Šajos datos bez problēmām varam atrast b,c,d un e planētas."

Tomēr Pepe komandai nav izdevies atrast ne mazākos pierādījumus g planētas pastāvēšanai.

"Par spīti instrumenta lielajai precizitātei un daudzajiem mērījumiem, piektās planētas signāla apmplitūda ir ļoti zema un uz robežas ar mērījuma kļūdu," piebilda Pepe.

Planētas Gliese 581 sistēmā tika atklātas, izmantojot spektroskopiskos radiālā ātruma mērījumus. Planētas savā orbītā ap zvaigzni, nedaudz to nobīda. Izmērot šīs svārstības, astronomi var noteikt, kāda planēta tur riņķo. Vairāku planētu gadījumā šis signāls ir ļoti sarežģīts. Astronomiem nākas "izravēt" visas liekās spektrālās līnijas jeb troksni, kad zvaigznes spektra līniju nobīdes iemesli nav planēta.

Pepes vadītā astronomu grupa pagaidām nevar apstiprināt g un f planētu eksistenci, izmantojot HARPS datus, kuri iegūti 6,5 gadu laikā.

"Man šķita, ka atklājums bija pietiekami drošs, pat oriģinālajā Vogta publikācijā, kur tas bija ļoti korekti aprakstīts," teica Rejs Džaijavardana no Toronto universitātes, kurš nepiedalījās nevienā no pētījumiem. "Protams, nav viegli kaut ko pilnībā izslēgt, bet HARPS pierādījumi ir radījuši šaubas."

Astrobiology Magazine

1. Maarcha tieši 15.10.2010 domāja šādi:

sveiki neesmu iipashi gudrs shajas lietas, bet izlasot rakstu, iznak secinat, ka Gliese 581 ir saubas par g planetu, shaja sistema, kas rinko ap zvaigzni, un ka merijumi no Vogta puses varetu but dzeltena preses uzpuust burbulis?

Cik liela ir planetas signala amplituuda? un kaa to meera?

2. Redaktors tieši 15.10.2010 domāja šādi:

Ar Vogta vadītās grupas pētījuma detaļām vari iepazīties šeit - http://arxiv.org/abs/1009.5733.

Nē, neviens nesaka, ka dzeltenā prese kaut ko uzpūtusi, bet gan to, ka cita, neatkarīga pētnieku grupa citos datos neatrod liecības par g un f planētu eksistenci.

3. Maarcha tieši 16.10.2010 domāja šādi:

Liels paldies par info iepazišo siikaak :)

4. peleks tieši 16.10.2010 domāja šādi:

es jau iedomājos kā šiem tur jānopūlas lai pēc zvaigznes svārstībām jau 4 planētu saules sistēmā vel 2 atrast, no kurām vienai masa ir pavisam niecīga.. tur tak spēcīgu aparatūru vajag + baru ar matemātiķiem, kas varētu atlasīt katras planētas izraisītās svārstības.. brr, murgs, bet nu neko, tam jāiet cauri! :)