Diennakts 8 stundu garumā

Publicēts: 1.05.2014

Ja domās jau pārcilāji Saules sistēmas planētas, tad šoreiz tev nāksies krietni paplašināt redzeslauku un pārcelties uz 63 gaismas gadu tālu sistēmu Beta Pictoris, kurā riņķo milzu planēta Beta Pictoris b, kuras diennakts garums ir tikai 8 Zemes stundas. Izmantojot Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielo teleskopu (VLT), astronomiem pirmo reizi ir izdevies noteikt citplanētas griešanās ātrumu, kas ir daudz lielāks nekā jebkurai Saules sistēmas planētai. Ekvatorā šīs planētas griešanās ātrums ir gandrīz 100 000 kilometri stundā.

Beta Pictoris b riņķo ap zvaigzni Beta Pictoris (HD 39060, SAO 234134 un HIP 27321), kas ieraugāma ar neapbruņotu aci Gleznotāja zvaigznājā dienvidu puslodē. Ir zināms, ka ap šo zvaigzni atrodas milzīgs putekļains atlūzu disks, kas stiepjas aptuveni 1000 AV attālumā. Planēta tika atklāta pirms sešiem gadiem. Tā ir viena no pirmajām citplanētām, kas nofotografēta tiešā veidā. Planēta no zvaigznes atrodas tikai 8 AV attālumā un ir aptuveni 16 reizes lielāka un aptuveni 3000 reizes masīvāka par Zemi.

Nīderlandes astronomi no Leidenes universitātes kopā ar kolēģiem no Nīderlandes Kosmosa izpētes institūta (SRON) izmantoja CRIRES instrumentu, kas pievienots VLT teleskopam. Pētījumā izdevās noskaidrot, ka Beta Pictoris b ekvatoriālais ātrums ir gandrīz 100 000 km/h. Jupitera ekvatoriālais ātrums ir 47 000 km/h, bet Zemes - 1700 km/h.

"Nav zināms, kādēļ dažas planētas griežas ātrāk, bet dažas lēnāk," pastāstīja pētījuma līdzautors Remko de Koks. "Bet pirmie citplanētas rotācijas ātruma mērījumu rezultāti sakrīt ar tendenci, kāda novērota Saules sistēmā, kur masīvākās planētas griežas ātrāk. Tās varētu būt planētu veidošanās procesu sekas."

Beta Pictoris b ir ļoti jauna planēta. Tās 20 miljoni ir nieks salīdzinājumā ar Zemes 4,5 miljardiem. Laika gaitā citplanēta atdzisīs un sarausies. Iespējams, ka tad tā griezīsies vēl ātrāk, lai gan ir iespējami arī citi procesi, kuri var izmainīt planētas griešanās ātrumu. Piemēram, Zemes griešanās ātrums laika gaitā samazinās, pateicoties mijiedarbībai ar Mēnesi.

Pētījumā astronomi izmantoja ļoti precīzo augstas dispersijas spektroskopiju, kas ļauj gaismu sadalīt dažādos viļņu garumos. Doplera efekts liecina, ka planētas dažādas daļas kustās ar atšķirīgu ātrumu, kā arī dažādos virzienos attiecībā pret novērotāju. Rūpīgi izslēdzot zvaigznes radītos signālus, zinātnieki ieguva tīru planētas spektru.

"Mēs izmērījām planētas izstarotos viļņu garumus ar precizitāti līdz 1/100 000 daļai, kas ir pietiekama jutība, lai konstatētu Doplera efektu un noteiktu izstarojošā objekta ātrumu," skaidroja pētījuma vadītājs Ignass Snellens. "Šī metode mums atklāja, ka dažādas planētas daļas kustās mūsu virzienā un prom no mums ar atšķirīgu ātrumu, kas nozīmē to, ka planēta griežas ap savu asi."

Planētas lielais rotācijas ātrums nozīmē to, ka nākotnē būs iespējams izveidot planētas karti, konstatējot iespējamās mākoņu un vētru sistēmas. Līdzīga metode tiek izmantota jau vairākas desmitgades, lai veidotu zvaigžņu virsmu kartes.

"Ar E-ELT izcilo izšķirtspēju un modernu augstas dispersijas spektrogrāfu palīdzību nākotnē mēs varēsim izpētīt daudz vairāk citplanētu, kuras ir vēl mazākas nekā Beta Pictoris b," teica E-ELT METIS instrumenta vadošais pētnieks un pētījuma līdzautors Bernards Brendls.