CoRoT papildina citplanētu saimi

Publicēts: 16.06.2010

Analizējot zvaigžņu spožuma izmaiņas, CoRoT komandai ir izdevies atklāt sešas jaunas citplanētas un vienu brūno punduri. Viena no šīm citplanētām - CoRoT-11b - ir divreiz masīvāka par Jupiteru un riņķo ap ļoti ātri rotējošu zvaigzni. CoRoT komanda to uzskata par īpašu sasniegumu, jo konstatēt planētu ap šādu zvaigzni ir ļoti grūti.

Citplanētu meklējumos CoRoT zonde novēro daudz zvaigznes, lai konstatētu spožuma izmaiņas, kuras varētu liecināt par planētu, kura, šķērsojot zvaigznes disku, samazina gaismu, kura nokļūst līdz Zemei. Tranzīta metode ir viena no metodēm, kuras tiek izmantotas citplanētu meklējumiem. Ar šo metodi iespējams noteikt citplanētas rādiusu.

Līdz Zemei nonākošās gaismas izmaiņas var liecināt ne tikai par planētu esamību. Iespējamas arī citas zvaigžņu sistēmas kombinācijas, kuras atgādina planētu. Lai apstiprinātu, ka zvaigznes spožuma samazināšanos izraisa planēta, ir nepieciešami papildus novērojumi. Brīdī, kad CoRoT komanda paziņo par iespējamo citplanētu, novērojumiem piebiedrojas jaudīgākās observatorijas uz Zemes, iegūstot augstas izšķirtspējas attēlus un spektrālo informāciju.

Zvaigznes spektrā tiek meklēta Doplera nobīde, kas liecina par periodiskām svārstībām sistēmā. Svārstību amplitūda norāda uz objekta masu, kas, savukārt, palīdz noteikt, vai tā ir planēta vai nē. Tad, kad ir zināma masa un rādiuss, iespējams aprēķināt objekta blīvumu, kas nosaka, vai tas ir gāzes milzis, vai cieta planēta.

"Kopā ar jaunajām planētām, CoRoT komanda ir atklājuši 15 citplanētas," pastāstīja CoRoT projekta vadītājs Magali Deleuil no Marseļas astrofizikas laboratorijas. "Arvien jaunu, dažādu citplanētu atklājumi ir nepieciešami mūsu pašu planetārās sistēmas labākai izpratnei."

Jaunās sešas planētas ir ļoti dažādas. Mazākā ir CoRoT-8b, kuras izmērs un masa ir aptuveni 70% no Saturna izmēra un masas. CoRoT-11b, CoRoT-10b, CoRoT-12b, CoRoT-13b un CoRoT-14b ir lielākas planētas, kuras var klasificēt kā "karstos Jupiterus". Savukārt CoRoT-15b, kura ir aptuveni 60 reizes masīvāka par Jupiteru, ir brūnais punduris. CoRoT-10b orbīta ir ļoti ekscentriska, kā rezultātā tās virsmas temperatūra būtiski mainās vienas orbītas ietvaros. CoRoT-11b zvaigzne ap savu asi griežas ārkārtīgi ātri.

"Šo planētu ārkārtīgi lielā dažādība ir ļoti interesanta, jo atklāj CoRoT spēju atklāt citplanētas, kuras būtiski atšķiras viena no otras," komentēja CoRoT projekta zinātnieks Malkolms Frīdlunds. "Tas, ka varam pētīt tik dažādas planētas, nodrošina mūs ar svarīgu informāciju par planētu sistēmu rašanos un tālāko attīstību."

CoRoT-11b īpaši atšķiras no pārējām planētām, jo zvaigzne, ap kuru tā riņķo, ap savu asi rotē ļoti ātri - pilnu apgriezienu veicot 2 dienu laikā. Atcerēsimiem, ka Saule ap savu asi vienu apgriezienu paveic tikai 26 dienās.

"Šī ir trešā citplanēta, kas atklāta riņķojam ap šāda tipa zvaigzni," piebilda CoRoT-11b izpētes vadītājs Dāvids Gandolfi. "Tā kā zvaigzne ap savu asi griežas ļoti ātri, šādu planētu iespējams notiekt tikai ar tranzīta metodi."

Ātri rotējošām zvaigznēm spektrālā analīze un Doplera nobīdes meklējumi ir apgrūtināti, jo ir sarežģīti iegūt precīzus mērījumus un konstatēt niecīgo signālu, kas apstiprina planētas esamību.

"Ja šādas planētas kandidāte tiktu konstatēta spektrālo novērojumu rezultātā, CoRoT-11b tiktu noraidīta, jo nepieciešamās precizitātes iegūšanai vajadzētu veikt ļoti intensīvus novērojumus," skaidroja Gandolfi.

CoRoT-11b pamanīja CoRoT komanda un tikai pēc tam tika veikti plaši spektrometriskie un fotometriskie novērojumi, izmantojot Šveices 1,2 metru teleskopu, kas atrodas Lasiljas observatorijā Čīlē, un TEST 30 centimetru telskopu, kas atrodas Tautenburgā. Pētījumi tika veikti ar vairākiem pasaules vadošajiem spektrogrāfiem - HARPS, SPOHIE, UVES un HIRES. Pateicoties plašajiem un intensīvajiem novērojumiem, bija iespējams noteikt CoRoT-11b masu, kas ir aptuveni 2 reizes lielāka par Jupitera masu, un rādiusu, kas aptuveni 1,4 reizes pārsniedz Jupitera izmērus.

CoRoT misija ir nākotnē iecerētā PLATO projekta priekštecis. PLATO veiks pētījumus daudz plašākā apgabalā. Šī projekta ietvaros varēs vērot daudz spožākas zvaigznes un noteikt to vecumu, izmantojot astroseismoloģijas metodes. Tiek prognozēts, ka PLATO spēs daudz precīzāk noteikt citplanētu masu un izmērus.

Kopš 1995. gada astronomi ir atklājuši jau vairāk kā 450 citplanētas, izmantojot astrometrijas, radiālā ātruma un tranzīta metodes. 82 citplanētas ir atklātas, izmantojot tieši tranzīta metodi.