Citplanētas atmosfērā tiek konstatētas organiskās vielas

Publicēts: 21.10.2009

NASA zinātniekiem ir izdevies atklāt jau otro citplanētu aiz Saules sistēmas robežām, kuras atmosfērā konstatēti dzīvībai nepieciešamie ķīmiskie elementi. Planēta nav apdzīvojama mūsu izpratnē, jo tas ir "karstais Jupiters". Toties, ja šādus elementus izdotos konstatēt uz kādas planētas, kuras virsma ir cieta, tie varētu liecināt par dzīvības eksistenci.

"Tā jau ir otrā planēta ārpus Saules sistēmas, kuras atmosfērā ir atrasts ūdens, metāns un oglekļa dioksīds, kas ir svarīgi elementi bioloģiskajiem procesiem," pastāstīja Marks Sveins no NASA JPL. "Fakts, ka mēs esam atraduši jau otro citplanētu, uz kuras ir organiskās vielas, palielina iespējamību, ka varēsim atrast planētas, uz kurām šo molekulu esamība varētu būt saistīta ar dzīvību."

Sveins un viņa līdzstrādnieki izmantoja Habla un Spitzera teleskopu datus, lai izpētītu HD 209458b, kas ir karsta gāzveida planēta, lielāka nekā Jupiters. Šī citplanēta riņķo ap zvaigzni, kas atrodas aptuveni 150 gaismas gadu attālumā Pegasa zvaigznājā. 2008. gada decembrī oglekļa dioksīds tika konstatēts cita karstā Jupitera atmosfērā - HD 189733b.

Šo ķīmisko elementu esamība atmosfērā tika noteikta, izmantojot spektroskopiju. Habla spektrometrs noteica šo elementu klatbūtni, bet ar Spitzera fotometru un infrasarkano staru spektrometru tika noteikta šo vielu koncentrācija.

"Tas demonstrē mūsu spēju konstatēt molekulas, kuras ir svarīgas dzīvības procesiem," teica Sveins. Tagad astronomi var salīdzināt abu planētu atmosfēras. Piemēram, ūdens un oglekļa dioksīda daudzums ir aptuveni vienāds, bet uz planētas HD 209458b ir vairāk metāna nekā uz HD 189733b.

Lielas cerības uz Zemei līdzīgu planētu atrašanu tiek liktas uz NASA Keplera misiju, kas startēja šogad. Astronomi tomēr ir piesardzīgi attiecībā uz šādu planētu atmosfēru ķīmiskās analīzes iespējām, jo patreizējie tehniskie risinājumi ir ierobežojoši.

Pat ja nākotnē šādi ķīmiskie elementi tiks atrasti Zemei līdzīgu planētu atmosfērās, tas nebūt nenozīmē, ka tur ir dzīvība, jo "ir citi veidi kā šādi elementi var rasties," piebilda Sveins. "Ja mēs šādus elementus atrastu uz cietas planētas, mēs vēlētos to izpētīt labāk, lai izslēgtu neorganiskos procesus, kuros arī var rasties šādas vielas."

"Šie objekti ir pārāk tālu, lai līdz tiem aizsūtītu zondes, tādēļ mums nekas cits neatliek kā izmantot teleskopus. Spektroskopija ir spēcīgs rīks, kas palīdz noteikt ķīmisko uzbūvi un dinamiskos procesus," stāstīja Sveins.

Spitzer Space Telescope