1284 jaunas planētas no Kepler teleskopa datiem

Publicēts: 14.05.2016

Kopš 20.gadsimta beigām, kad tika atklāta pirmā citplanēta, ārpus Saules sistēmas atrasto un apstiprināto planētu skaits jau pārsniedzis 3000. No tām vairāk kā 2 tūkstošus ir palīdzējis atklāt šim mērķim speciāli veidotais Kepler teleskops, kura iegūtajos datos potenciālo citplanētu jau ir tik daudz, ka to apstiprināšanai iespējams izmantot statistikas metodes.

Tieši ar šādu metožu palīdzību no 2015.gada jūlija planētu kandidātu kataloga, kurā bija 4302 potenciālo citplanētu, tika apstiprinātas 1284 jaunas citplanētas. Tādejādi Keplera atklāto citplanētu skaits ir pieaudzis vairāk nekā divas reizes.

"Tas vieš cerības, ka kaut kur tur ārā, ap Saulei līdzīgu zvaigzni, kādu dienu mēs atklāsim Zemei līdzīgu planētu," teica Elena Stofana no NASA.

Iespēja, ka šīs 1284 ir planētas, ir lielāka par 99%. 1327 varētu būt planētas, bet to iespējamība ir mazāka nekā 99%. Savukārt 707 gadījumi visticamāk ir kādas citas astrofizikālas parādības.

"Pirms Kepler teleskopa palaišanas mēs nezinājām, vai citplanētas mūsu galaktikā ir bieži vai reti sastopamas. Pateicoties Kepler un pētnieku sabiedrībai, tagad mēs zinām, ka planētu varētu būt vairāk nekā zvaigžņu," teica Pols Hercs no NASA.

Kepler teleskops analizē zvaigžņu spožumu un tā samazināšanos, kuru var radīt planēta, kad tā šķērso zvaigznes disku. Šo metodi dēvē par tranzīta metodi. Līdz šim citplanētu apstiprināšana tika veikta individuāli, katru gadījumu analizējot ar citiem teleskopiem.

Statistikas metode ļāva vienlaicīgi aplūkot vairākus tūkstošus planētu kandidātu.

"Planētu kandidātus varam uztvert kā maizes drupačas," pastāstīja pētījuma vadītājs Timotijs Mortons no Prinstonas universitātes. "Ja uz grīdas izberat dažas lielas drupačas, jūs tās varat salasīt vienu pēc otras. Ja tiek izbērts maisiņš ar mazām drupačām, jums vajadzēs slotu. Šī statistikas analīze ir mūsu slota."

Jaunapstiprināto planētu pulkā ir gandrīz 550 Zemes izmēra planētu. Deviņas no tām atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā, kur uz planētas virsmas var pastāvēt šķidrs ūdens. Šobrīd šādu "ekskluzīvo" planētu, uz kurām temperatūra varētu pieļaut šķidra ūdens esamību, ir 21.

Šie rezultāti ne tikai palīdz izprast planētu iespējamo daudzumu mūsu galaktikā, bet arī plānot nākotnē iecerētās misijas, kuru uzdevums būs meklēt tieši Zemei līdzīgas planētas.

1. Nelabojams tieši 14.05.2016 domāja šādi:

Un tās vēl ir tikai tās planētas, kurām samērā retas sagadīšanās dēļ, skatoties no Zemes, esam aptuveni to orbītu plaknēs. Ja mums nupat jau uzkrājas pietiekami laba statistika, nebūtu pārāk grūti aprēķināt, cik daudz planētu, kuras ar šo metodi novērot nevaram, tur vēl IR.

2. Elvijs tieši 15.05.2016 domāja šādi:

Patīkama un savā ziņā mazliet jau paredzama ziņa (jau tagad skaidri zinot, ka Saules sistēmas Visumā ir ikdienišķa parādība). Ilgāki novērojumi (no attāluma Zeme taču Sauli šķērso tikai reizi gadā, pat ja trāpa pareizajā leņķī) un iepriekš piefiksēto planētu "paraksts" jau pirms pāris gadiem ļāva cerēt, ka atklāto planētu skaits pieaugs gandrīz vai eksplozīvi.