Pamājiet astronautiem

Publicēts: 13.10.2009

Tuvojas periods, kad mēs Latvijā atkal varēsim vērot Starptautiskās kosmiskās stacijas pārlidojumus. Tas ir ne tikai fantastisks skats, kad jūs redzat kā spoža zvaigzne lēnām slīd pa debesu jumu, bet arī lieliska iespēja pamāt astronautiem, pat ja skaidri zinām, ka mūs viņi ieraudzīt nevar. Laba vēlējumu nekad nevar būt par daudz, arī kosmosā.

Šīs "klīstošās zvaigznes" spožums ir mainīgs, kā arī ne vienmēr tā ir redzama vienādi ilgu periodu. Citreiz spožāka, citreiz blāvāka, citreiz īsāku laika sprīdi, citreiz nedaudz garāku, bet sajaukt šo objektu ar citiem mākslīgajiem pavadoņiem nav iespējams.

Ar neapbruņotu aci jūs to redzēsiet kā izteikti spožu zvaigzni, dažreiz pat spožāku par šobrīd no rītiem redzamo Venēru, kas ātri pārvietojas no rietumiem uz austrumiem. SKS nemirgo. Tā iemirdzas, slīd jums klusējot pāri un tad apdziest. Nereti šo skatu piedēvē "mazo zaļo cilvēciņu" aktivitātēm.

Ja lūkosieties binoklī, zvaigzne kļūs spožāka un, iespējams, spēcīgākā binoklī iegūs pat kaut kādas aprises, kas liks jums saprast, ka tā nav nedz zvaigzne, nedz planēta.

Teleskopā, kura spoguļa diametrs ir vismaz 6'' (runā, ka jau ar 4'' pietiekot), jūs sāksiet izšķirt "pužļa sastāvdaļas". Jo jaudīgāks teleskops, jo labāka detalizācija, bet arī savi mīnusi. Jaudīgāka teleskopa redzeslaukā SKS būs ne tikai grūtāk atrast, bet arī "noturēt". Protams, ja jūsu teleskops un montējums spēj sekot līdzi mākslīgajiem pavadoņiem, tad jūs "esat zirgā".

Kādēļ mēs redzam SKS? Vai atceraties kādēļ mēs redzam sudrabainos mākoņus? Tie gan atrodas tikai nieka 70-90 kilometru augstumā, salīdzinot ar kosmisko staciju, kas lidinās aptuveni 350 kilometrus virs Zemes virsmas, tomēr idejiski mehānisms ir tas pats. Mums Saule jau ir norietējusi, vai nav vēl uzlekusi, bet kosmisko staciju stari apspīd. Milzīgie Saules paneļi ir kā labi spoguļi, kuru atstaroto gaismu tad mēs arī pamanām. Kolīdz SKS ieslīd Zemes ēnā, tā apdziest.

Kā novērot kosmisko staciju? Vislabāk to sākumā darīt ar neapbruņotu aci. Jums atliek noskaidrot laikus, kad tā ir redzama virs jūsu dzīvesvietas, iziet ārā aptuveni 5 minūtes pirms šī laika, lai acis pierod pie tumsas, pagriezties pret rietumiem un gaidīt. Spožā zvaigzne, kas būs redzama slīdam pa debes jumu, arī būs Starptautiskā kosmiskā stacija. Protams, ja ārā ir skaidrs laiks. Cauri mākoņiem staciju ieraudzīt tomēr nevarēs.

Kad esat iemanījušies sameklēt kosmisko staciju ar neapbruņotu aci, pamēģiniet to noķert ar binokli vai pat teleskopu. Varat pamēģināt fotografēt. Lai sanāktu kvalitātīvas fotogrāfijas, izmantojiet statīvu.

Kā noskaidrot, kad vajag iet un skatīties kosmisko staciju? Pamatā varat izmantot trīs Interneta resursus:

• NASA weblapa - datums, pārlidojuma sākuma laiks (pēc vietējā laika), maksimālais ilgums, cik grādus virs horizonta atrodas maksimālajā punktā, no kuras debes puses uz kuru lido. Mīnuss, ka vienīgā vieta Latvijā ir Rīga, tā kā, ja dzīvojiet Daugavpilī vai Ventspilī, ņemiet vērā, ka būs neliela nobīde no norādītā laika.

• Spaceweather - plašākas iespējas izvēlēties savu atrašanās vietu. Rāda arī vairākus mākslīgos pavadoņus. SKS gadījumā nerāda visus pārlidojumus.
  • Heavens Above - ļoti labs resurs ar precīzu un plašu informāciju ne tikai par SKS pārlidojumiem. Ieteicams reģistrēties, lai gan SKS pārlidojumu laikus iespējams apskatīt arī neesot reģistrētam lietotājam.

Tuvākais pārlidojums gaidāms jau 15. oktobrī, aptuveni 7:07:16 līdz 07:11:10. Nenokavējiet! Nākamie, tuvākie - zemāk redzamajā tabuliņā.

Lai skaidras debesis!