Orions, varenais mednieks

Publicēts: 22.01.2003

Astronoms Roberts Beikers (1880-1962) reiz rakstīja par Lielo mednieku jeb Dievišķo karotāju, mums vairāk pazīstamu kā Orionu, ka tas spīd „kā milzīgs debešķīgs dārgakmens ziemas aukstumā”. Tiešām, Orions ir viens no skaistākajiem zvaigznājiem un ir redzams no jebkuras cilvēka apdzīvotās vietas uz Zemes.

Kad tumsa sāk mazināties, tas skaidri dominē dienvidaustrumu debespusē. Trīs spožas zvaigznes spoža četrstūra vidū, izrotā Oriona jostu, kas ziemeļu virzienā norāda uz Vērša Plejādēm, bet dienvidu virzienā uz Suņa zvaigzni Sīriusu.
Orionā iekļaujas divas milzīgas zvaigznes - Rīgels un Betelgeize, acīmredzami katra savā vecuma posmā.

Rīgels ("Giganta kreisā kāja") ir zvaigzne, kas tikko sasniegusi savas jaunības plaukumu. Tā ir īsts supergigants, liesmojoša baltā - karstā zvaigzne, spoža un žilbinoši skaista. Tā atrodas 773 gaismas gadu attālumā un tās spožums 57 000 reižu pārsniedz Saules spožumu.

Betelgeize ("Giganta paduse") pretstatā izstaro aukstu, aptumšotu sarkanīgas nokrāsas gaismu un atrodas 522 gaismas gadu attālumā. Tas ir neregulārs pulsējošs supergigants, kura dzīve tuvojas noslēgumam, konvulsīvi saraujoties un izplešoties. Neticami, bet Betelgeizes diametrs variē, 550 līdz 920 reizes pārsniedzot Saules izmērus.

Noslēpumainais tēls

Gluži kā tas ir ar vareno Herkulesu, arī Oriona tēls visās antīkajās kultūrās asociējas ar izciliem nacionālajiem varoņiem, cīnītājiem vai pusdieviem. Lai gan pretstatā Herkulesam, kurš pazīstams ar daudziem varoņdarbiem, Orions ir neskaidra un noslēpumaina personība.

Antīkajā mitoloģijā ir daudz stāstu par Orionu, bet tie ir tik neskaidri, ka ir grūti izvēlēties visatbilstošāko.

Pat paša vārda Orions izcelsme ir neskaidra. Daži pētnieki izceļ saistību ar grieķu vārdu "Arion", kas nozīmē “karotājs”. Visi tomēr piekrīt, ka viņš ir bijis vislabākais mednieks pasaulē un vienmēr tiek zvaigznēs attēlots ar izstieptā labajā rokā paceltu milnu. Kreisajā rokā ir milzīga lauvas āda, kuru mednieks vicina Vērša priekšā, kurš Orionam uzbrūk no augšas.

Lielais Oriona miglājs

Zem Oriona trīszvaigžņu jostas atrodas neapšaubāmi visskaistākais debesu objekts – Lielais Oriona miglājs. Tas ieskauj vidējo no trim zvaigznēm, kas iezīmē mednieka zobenu.

Miglāju nav iespējams saskatīt ar neapbruņotu aci, lai gan tā klātbūtne zvaigzni padara nespodru. Labos binokļos un mazos teleskopos miglājs ir saskatāms kā gaiša pelēcīgi zaļa migla, kas ieskauj zvaigzni.

Lielākos teleskopos tas ir saskatāms kā liels, mirdzošs, neregulāras formas mākonis. Rītausmas atblāzmas mirdzumu rada miglāja ieskauto četru karsto zvaigžņu izstarotais spēcīgais ultravioletais starojums.

Edvards Emersons Barnards (1857-1923), astronoms, kas daudzus gadus strādājis Jerkas observatorijā, reiz atzīmēja, ka miglājs viņam atgādinot milzīgu spokainu sikspārni un viņš ikreiz esot bijis pārsteigts to ieraugot.

Lielais Oriona miglājs ir plašs mirdzošas, gaistošas gāzes un putekļu mākonis, kas atrodas aptuveni 1 600 gaismas gadu attālumā. Tā šķērsizmērs, kas ir 30 gaismas gadi, vairāk nekā 20 000 reižu pārsniedz visas Saules sistēmas diametru. Astrofiziķi ir pārliecināti, ka šis miglājs ir zvaigžņu inkubators, kura pirmatnējā haosā joprojām veidojas zvaigznes.

Joe Rao (SPACE.com)