Mēneša debesis : septembris

Publicēts: 6.09.2017

Tumsa tā kā būtu atgriezusies un naktīs varētu vērot rudens objektus - Andromedas galaktiku, Perseja dubultkopu un pēc pusnakts Sietiņu, ja vien tās debesis būtu skaidrākas biežāk. Planētu medniekiem jāpārorientējas uz rīta stundām, kad redzamas visas četras Zemes tipa planētas (Zemi ieskaitot), bet arī šeit derētu mazāk mākoņu. Atliek cerēt, ka vismaz rītos, kad gaidāmas visinteresantākās kombinācijas, nelīs un nebūs mākoņu.

* Merkurs septembrī redzams rītos pirms Saules ausmas austrumos Lauvas zvaigznājā. 9. un 10.septembrī mazā planēta meklējama pie Lauvas "sirds" - Regula. Savukārt 17.septembra rītā Merkurs būs "noķēris" Marsu. Merkura medības vēlams veikt pirms 20.septembra. Pēc tam planēta austrumos atradīsies pārāk zemu.

* Venera joprojām ir "rīta karaliene". Spoža un krāšņa tā redzama austrumos pirms Saules ausmas. Septembra sākumā tā meklējama Vēža, bet pēc tam Lauvas zvaigznājā. 18.septembra rītā netālu no Veneras un Regula atradīsies sadilis Mēness sirpis (apgaismotā daļa 5.1%). Savukārt 20.septembrī Venera atradīsies tuvu Regulam.

Marss ir vērojams pirms Saules ausmas Lauvas zvaigznājā austrumos. Interesantākā tikšanās septembrī gaidāma ar Merkuru 17.septembra rītā.

Jupiters atrodas pārāk zemu, lai to varētu pienācīgi aplūkot.

* Saturns meklējams zemu pie horizonta dienvidrietumos pēc Saules rieta Čūskneša zvaigznājā. 26.septembra vakarā Saturnu varētu palīdzēt atrast Mēness.

Urāns meklējams Zivju zvaigznājā austrumos pēc Saules rieta. Planētas aplūkošanai vēlams teleskops, lai gan ieraudzīt var arī ar labu binokli.

Neptūns meklējams Ūdensvīra zvaigznājā pēc Saules rieta un, kā jau noprotat, ir vēl tālāks un līdz ar to izskatās vēl mazāks teleskopa okulārā.

Šobrīd netiek prognozēts, ka kāda no komētām būs vērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

31. augusts/1. septembris - Aurigīdu plūsma. Mēness traucēs novērot šo plūsmu. 1935. gadā debesis šķērsoja 30-34 ļoti ātri un spoži meteori stundas laikā. Turpmākajos gados šo plūsmu vairs nav izdevies novērot. Ja nu jums neguļas naktī no 31. augusta uz 1. septembri, izmantojiet laiku lietderīgi un izejiet ārā pēc pusnakts. Varbūt jums izdosies novērot kādu aurigīdu.

5./6. septembris - Linksīdu plūsma - lieliska izdevība iemācīties atrast Lūša zvaigznāju, kas atrodas starp Lielā lāča un Vedēja zvaigznājiem. Meteoru plūsma 1037. un 1063. gadā Korejas debesu vērotāju pierakstos aprakstīta kā "zvaigžņu lietus". Mūsdienās gan no bijušās godības nekas nav palicis pāri.

7./8. septembris - Epsilona Perseīdu plūsmas maksimums, kura laikā var vērot 12-15 meteorus stundas laikā. Radiants atrodas salīdzinoši tuvu augusta Perseīdu izejas punktam. Ieteicams novērojumus sākt aptuveni 22:00 vakarā, kad radiants atrodas zemu ziemeļaustrumos. Šogad novērojumus apgrūtinās spožais Mēness.

13./14. septembris - septembra Taurīdu plūsma - vāja plūsma. 2002. gadā tika novēroti 13 šīs plūsmas meteori. Šogad "krītošās zvaigznes" varat sākt vērot pēc pusnakts. Radiants atrodas Vērša zvaigznājā, kuru viegli var atrast pēc vaļējās kopas Sietiņa jeb Plejādēm.

21./22. septembris - Kappa Akvarīdu plūsma - arī vāja plūsma, kuru var sākt vērot jau pēc 23:00 un turpināt līdz pirmajiem Saules stariem.

23./24. septembris - Alfa Aurigīdu plūsma - mazskaitlīgu, bet skaistu meteoru plūsma. Tie ir ļoti ātri meteori, aiz kuriem bieži vien tiek novērota iespaidīga "pēda". Radiants, kurš atrodas Vedēja zvaigznājā, uzaust pēc Saules rieta. Vislabākais novērojumu laiks ir pēc pusnakts līdz ausmai.

6. septembris - pilnmēness
13. septembris - pēdējais ceturksnis
20. septembris - jauns Mēness
28. septembris - pirmais ceturksnis

Citi notikumi

5.septembris - Neptūns atrodas opozīcijā
16.septembris - #StarParty18
22. septembris
 - rudens ekvinokcija.

* Mazāku teleskopu un binokļu īpašnieki var izmantot izdevību, lai pavērotu Plejādes jeb Sietiņu, Andromēdas galaktiku (M31) un Perseja dubultkopu.

* Lielāku teleskopu īpašnieki joprojām var priecāties par skaistajām lodveida zvaigžņu kopām M13 un M92, kā arī planetārajiem miglājiem M27 un M57. No vaļējām zvaigžņu kopām varat sameklēt M52 Kasiopejas zvaigznājā.

* Iekļaujiet novērošanas sesijās arī kādu vairāku zvaigžņu sistēmu - zilgani dzelteno pārīti Albireo vai ne mazāk daudzkrāsaino Iota Cassiopeiae.

* Cefeja zvaigznājā varat sameklēt arī brīnišķīgo Gārneta zvaigzni jeb Mu Cephei (HIP107259), kura ir viena no lielākajām un spožākajām zvaigznēm Piena Ceļa galaktikā.

* Septembra otrajā pusē no rītiem, aptuveni vienu līdz divas stundas pirms Saules ausmas austrumu virzienā var mēģināt sameklēt zodiakālo gaismu. Protams, šo fenomenu var redzēt tikai īsti tumšās debesīs. Pilsētu un citu apdzīvoto vietu apgaismojums traucēs. Orientieris - Lauvas, Vēža un Dvīņu zvaigznāji.

* Septembrī jātur acis un ausis vaļā, jo Saules vējš aktīvāk iedarbojas uz Zemes elektromagnētisko lauku, tādejādi pastāv iespēja vērot ziemeļblāzmas ( dienvidblāzmas, ja esat no otras puses).

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Mārča tieši 8.10.2017 domāja šādi:

Sveiki Starspace komanda!! Būtu priecīgs, ja kāds varētu publicēt aprakstu par Oktobra mēneša debessjuma , ko varēs novērot!! Es arī ceru, ka Oktobra otrā pusē nostiprināsies AC un būs skaidras debess pa naktīm biežāk!!

2. Redaktors tieši 8.10.2017 domāja šādi:

Ak, optimisti! Turēsim pie vārda par to anticiklonu. Derētu skaidras naktis vismaz Orionīdu maksimumā.