Mēneša debesis : oktobris

Publicēts: 1.10.2012

Atliek tikai palūkoties visapkārt, ka top viennozīmīgi skaidrs - rudens ir klāt. Naktis kļūst arvien garākas un tumšākas. Tajos brīžos, kad pašķiras pelēkie lietus mākoņi, šķiet, ka zvaigznes ir pienākušas tuvu jo tuvu, ļaujot izbaudīt tumšo debesu atgriešanos.

* Merkuru šomēness svītrojam no apskatāmo objektu saraksta.

* Venēra ir apskatāma no rītiem. Tā parādās virs austrumu horizonta jau pirms plkst. 4 no rīta. Oktobrī spožā planēta šķērsos Lauvas zvaigznāju un mēneša beigās ieies Jaunavas zvaigznāja teritorijā. Rekomendējam 12. oktobra rītu, lai pavērotu Mēness un Venēras tikšanos. Savukārt 3. oktobra rītā Venēra atradīsies ļoti tuvu Lauvas alfa zvaigznei - Regulam.

Marss ir uz kādu laiciņu jāaizmirst.

Jupiters joprojām ir vienīgā planēta, kas vērojama praktiski visu nakti. Jupiters pie austrumu horizonta parādās jau ap 21, bet vēlams pagaidīt vismaz pāris stundas, lai tas parāptos augstāk. Jupiters meklējams Vērša zvaigznājā. Interesanta kombinācija būs vērojama 6. oktobrī, kad Jupiters atradīsies tieši virs dilstošā Mēness.

Saturns atrodas pārāk tuvu Saulei Zemes debesīs un nav novērojams.

Urāns atrodas Zivju zvaigznājā. Redzams austrumos pēc Saules rieta. Šīs planētas apskatei vajadzēs vismaz binokli.

* Neptūns atrodas Ūdensvīra zvaigznājā. Redzams austrumos pēc Saules rieta. Lai ieraudzītu Neptūnu, vajadzēs teleskopu. Protams, lielākajā daļā teleskopu šī planēta izskatīsies pēc zvaigznītes.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci.

6./7. oktobris - Piscīdu plūsma. Ļoti ilga plūsma - no 25. septembra līdz 2. novembrim. Maksimumā gaidāmi aptuveni 15 lēni (tikai 29 km/s) meteori stundas laikā. Radiants atrodas tuvu horizontam dienvidos. Šogad novērojumus apgrūtinās Mēness.

8./9. oktobris - Drakonīdu plūsma - grūti prognozējama plūsma, kuras avots ir "izjukusī" Džokobīnī-Cinnera komēta. Tā ilgst tikai no 7. līdz 10. oktobrim. 1933. gadā tika novēroti aptuveni 30 000 meteori stundas laikā, 1947. gadā - vairs tikai 1000. Plūsmas radiants atrodas virs galvām. Ieteicamais novērošanas laiks - pēc pusnakts. Šogad novērojumiem traucēs Mēness.

19./20. oktobris - Epsilona Geminīdu plūsmas maksimums. Vāja plūsma, ne vairāk par 5 meteoriem stundas laikā. Tie ir ātri - aptuveni 70 km/s. Šogad novērojumus Mēness netraucēs.

20./21. oktobris - Orionīdu plūsma - šogad vērošanai būs labi apstākļi, ja vien netraucēs mākoņi. Meteoru plūsmas avots ir slavenā Haleja komēta. Parasti stundas laikā ir novērojami 30-40 ātri, dzltenīgas nokrāsas meteori, kuru ātrums ir aptuveni 67 km/s. Šogad, ņemot vērā apstākļus, var cerēt ieraudzīt pietiekami daudz "krītošos zvaigžņu". Radiants meklējams Oriona zvaigznājā. Atcerieties, ka meteorus vislabāk ir vērot nevis radianta virzienā, bet mazliet nostāk no tā (pagriežoties par ~45o). Ja fotografējiet, izmantojiet platleņķa objektīvu.

8. oktobris - pēdējais ceturksnis
15. oktobris - jauns Mēness
22. oktobris - pirmais ceturksnis
29. oktobris - pilnmēness

Citi notikumi

28. oktobris - Būs "jāgraiza pulkstenis".

* Protams, Jupiters un Venēra. Ja tehnika atļauj - arī Urāns un Neptūns.

* Ja esat noilgojušies pēc Saturna un nevarat sagaidīt tā iznācienu, tad ieteicams aplūkot kādu mazāk pazīstamu objektu - Saturna miglāju (NGC 7009) Ūdensvīra zvaigznājā. Protams, lai ieraudzītu šo miglāju, vajadzēs teleskopu, kā arī vēlams skatīties jau pirms pusnakts. Turpat netālu atrodas Gliemeža miglājs (NGC 7293). Tas ir lielāks, ar vieglāk izšķiramu struktūru, bet arī atrodas tuvāk horizontam. Protams, apskaties arī jau ierastos un klasiskos planetāros miglājus - Gredzena miglāju M57 un Hanteles miglāju M27. Vai arī mēģiniet ieraudzīt Kaķa aci (NGC 6543) Pūķa zvaigznājā.

* Neaizmirstiet arī dubultzvaigznes, piemēram, Almahu no Andromēdas zvaigznāja, Albireo Gulbja zvaigznājā, Kasiopejas Eta.

* Pamēģiniet ar neapbruņotu aci ieraudzīt Andromedas galaktiku un Perseja Dubultkopu. Protams, vajadzēs patiesi tumšas debesis.

* No lodveida zvaigžņu kopām joprojām labi redzamas M13 un M92, bet varat iekļaut arī mazāk pazīstamus pārstāvjus - M15 un M2.

* Interesanta galaktiku grupa atrodama Pegaza zvaigznājā. Spožāko NGC 7331 var pamanīt jau ar binokli, bet mazākajām nāksies meklēt teleskopu. Turpat netālu atrodas vēl viena galaktiku grupiņa - Stefana kvintets.

* Tiem, kam naktī nenāk miegs, rekomendējam pievērsties Orionam un tā krāšņajiem objektiem, piemēram, M42, kurš ir skaists miglājs gan mazā, gan lielā palielinājumā.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Guigo tieši 1.10.2012 domāja šādi:

Labs apraksts, sakārojās arī tās kopas un galaktikas!

2. x-f tieši 9.10.2012 domāja šādi:

Vai kāds ir novērojis 168P/Hergenrother komētu? Esot uzliesmojusi pirms dažām dienām.

3. Redaktors tieši 9.10.2012 domāja šādi:

7. oktobrī bija 11 zvaigžņlieluma. Tā kā vāja joprojām.