Mēneša debesis : novembris

Publicēts: 30.10.2015

Lai arī 2015.gads izceļas ar sausumu, nevarētu teikt, ka zvaigžņu vērotāji varētu baudīt pārāk daudz skaidru nakšu. Tomēr to ir pietiekami daudz, lai paspētu pamanīt ievērojamākos notikumus debesu jumā - planētu grupēšanos no rītiem, negaidītas ziemeļblāzmas, Mēness pārmaiņas un grandiozo ziemas zvaigznāju iznācienu. Aicinām noskaidrot, kādi interesanti objekti un to kombinācijas gaidāmas 2015.gada novembrī.

* Merkuram šis nav labākais laiks novērojumiem.

Venēra joprojām spožākais objekts no rītiem, ja neskaita Mēnesi, kad tas ir redzams. Tiek pasniegta kopā ar Jupiteru un Marsu nepārtraukti mainīgos izkārtojumos. 3.novembra rītā Venēra atradīsies ļoti tuvu Marsam. 7.novembra rītā kompānijai pievienosies Mēness. Novembra beigās Venēra atradīsies tuvu Jaunavas zvaigznāja spožākajai zvaigznei Spikai

Marss redzams netālu no Venēras. Atliek sameklēt austrumu pusē no rīta pirms Saules ausmas spožo zvaigzni un netālu no tās pavisam necilu, mazu zvaigznīti.

Jupiters pamazām attālinās no Venēras, ar katru dienu pakāpjoties arvien augstāk un austot arvien ātrāk.

* Saturns pagaidām jāatliek, jo atrodas pārāk tuvu Saulei.

Urāns un Neptūns ir vērojami uzreiz pēc Saules rieta, bet ieteicams pagaidīt pāris stundiņas un tikai tad ķerties pie šo Saules sistēmas tālāko planētu apskates. Neptūns meklējams Ūdensvīra, bet Urāns Zivju zvaigznājā. Jāatceras, ka tie nav objekti, kurus jāaplūko ar neapbruņotu aci. Vajadzēs vismaz binokli, lai ieraudzītu Urānu, bet Neptūna aplūkošanai jau teleskopu.

Novembra beigās (pēc 25.11.2015) ziemeļu puslodes debesīs būs redzama komēta Catalina (C/2013 US10). Neilgi pirms Saules ausmas tā būs atrodama Jaunavas zvaigznājā zemu pie horizonta. Šobrīd prognozes liecina, ka tā varētu sasniegt pat 4. zvaigžņlielumu, kas nozīmē, ka tā būs aplūkojama binoklī un iespējams pat ar neapbruņotu aci.

5.-12. novembris Taurīdu plūsma. Ziemeļu maksimuma (12. novembris) radiants atrodas netālu no Sietiņa jeb Plejādēm, bet dienvidu (5. novembris) - nedaudz zemāk. Tiek uzskatīts, ka šī plūsma ir Enkes komētas atstātie putekļi. Lai arī netiek prognozēti vairāk kā 10 meteori stundas laikā, dažreiz šīs plūsmas ietvaros izdodas novērot ļoti krāšņas ugunsbumbas. Plūsmai ir divi maksimumi - pirmais naktī no 5. uz 6. novembri, bet otrais aptuveni nedēļu vēlāk - no 12. uz 13. novembri. Šogad abu plūsmu novērojumiem netraucēs Mēness. Novērojumus ieteicams veikt pēc pusnakts.

9./10. novembris - Cefeīdu plūsma - plūsma, kuras radiants atrodas nenorietošajā, karaliskajā Cefeja zvaigznājā. Salīdzinoši jauna plūsma, kuru atklāja tikai 1969. gadā. Prognozēti ne vairāk kā 20 meteori stundas laikā. Tā kā radiants atrodas augstu virs galvas, tad meteorus var sākt gaidīt jau pēc Saules rieta. Šogad novērojumiem netraucēs Mēness.

12./13. novembris - Pegazīdu plūsmas meteori ir Banpleina komētas atliekas, kas pēdējo reizi redzēta 1819. gadā. Radiants atrodas Pegaza zvaigznājā. Labā gadā var novērot kādu duci "krītošo zvaigžņu". Ieteicams novērojumus sākt pēc plkst. 22iem.

14./15. novembris - Andromedīdu plūsma - vāja plūsma, kuru šogad novērot netraucēs Mēness. Šīs "krītošās zvaigznes" ir Biela komētas atliekas, kas 1845. gadā sadalījās divās daļās. Pateicoties šim notikumam, 1885. gadā Andromedīdas bija īpaši krāšņas - aptuveni 13 000 meteoru stundas laikā. Lai arī mūsdienās no šī krāšņuma nekas nav saglabājies, daži no eksemplāriem ir tik lieli, ka nonāk līdz zemei un kļūst par meteorītiem (īstiem). Radiants atrodas netālu no Andromedas galaktikas. Novērojumiem vislabākais laiks ir no plkst. 22iem līdz plkst. 1-2 naktī. Šī plūsma ir slavena ar skaistiem un iespaidīgiem meteoriem.

17./18. novembris - Leonīdu plūsmas maksimums. Šī plūsma ir Tatla komētas (55P) atstātās atlūzas. Šogad Mēness netraucēs, jo norietēs krietni pirms pusnakts. Novērojumus varēs uzsākt pirms pusnakts. Plūsmas intensitātes prognozes variē - daži avoti sola nieka 15 meteorus stundas laikā, citi ir optimistiskāki un liek cerēt uz vairākiem desmitiem "krītošo zvaigžņu". Atliek tikai cerēt uz skaidrām debesīm. Lieliska iespēja iesākt svinēt Latvijas dzimšanas dienu ar Visuma sagādāto uguņošanu.

3. novembris - pēdējais ceturksnis
11. novembris - jauns Mēness
19. novembris - pirmais ceturksnis
26. novembris - pilnmēness

Citi notikumi

18.novembris - Latvijas Republikas neatkarības proklamēšanas diena

* Tumšās rudens debesis ir lieliska iespēja iepazīt galaktikas un citus tālos Visuma objektus. Šoreiz pievērsīsimies Pegaza zvaigznājam. Tajā atrodas viena no skaistākajām lodveida zvaigžņu kopām - M15. Arī galaktiku cienītājiem spārnotais zirgs neliks vilties. Tur ir gan NGC 7332 un NGC 7339 pārītis, gan iespaidīgā NGC 7331, kurai blakus atrodas vairākas mazākas un blāvākas galaktikas. Pavisam netālu no šīs galaktiku grupas atrodas NGC 7320, kas pieder tā dēvētajam Stefana Kvintetam, kurā, kā jau nosaukums vēsta, ietilpst piecas galaktikas. Ja nu ar šīm galaktikām vēl ir par maz, tad uz robežas ar Zivju zvaigznāju ieteicams sameklēt NGC 7619, kas pieder aptuveni 170 miljonus gaismas gadu tālajai Pegasus I galaktiku grupai.

* Turpat uz robežas starp Pegaza un Zivju zvaigznājiem atrodama interesanta asterisma, kas atgādina apgāztu "L" burtu. To dēvē par HD 222454 grupu. Vēl vienu asterismu var sameklēt, atrodot zvaigzni HIP 113766. Šis sakopojums, kas nodēvēts par Delphinus Minor, atgādina Delfīna zvaigznāju.

* Tiem, kas debesu iepazīšanu vēlas sākt ar pazīstamākiem objektiem, rekomendējam Plejādes (Sietiņš, M45), Andormedas galaktiku (M31) un Perseja Dubultkopu. Šos objektus var aplūkot gan ar neapbruņotu aci, gan ar binokli, gan ar teleskopiem.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Jānis tieši 4.11.2015 domāja šādi:

TUvojoties Oktobra beigam sanāca redzēt fantastisk skatu veroties uz mēness pusi.
    Tas izskatijās glužī kā liels apelsīns debesīs. Kas bija iemesls tam ? Kad to varēs novērot atkārtoti?

2. Redaktors tieši 4.11.2015 domāja šādi:

Ap pilnmēness laiku pavēro Mēnesi tuvu pie horizonta. Atkarībā no atmosfēras piesātinājuma ar sīkām daļiņām (ūdens pilieni, smogs, putekļi, pelni utt.) pastāv iespēja, ka redzēsi Mēnesi sākot no vāji dzeltena līdz pat sarkanīgam.

3. GunaarsS tieši 5.11.2015 domāja šādi:

Pagājušo nakti Saule mums nosūtījusi M3.7! Kad gaidām ziemeļblāzmu? :)

4. Redaktors tieši 5.11.2015 domāja šādi:

Aptuveni 2-3 diennaktis.

5. Mārča tieši 22.11.2015 domāja šādi:

Vai kāds profesionāls astronoms, varētu paskaidrot, kādas ir potenciālās prognozes attiecībā par komētu Catalina (C/2013 US10)? Vai tā būs redzama rītausmā ar neapbruņotu aci?

6. Redaktors tieši 23.11.2015 domāja šādi:

Šobrīd esot ~6 zvaigžnlielums. Ar binokli vāji redzama, fotografējot labāk atklājas.